"Холдинг БДЖ" приключва годината на печалба, макар и операторите и тази година да са на загуба. За 10-те месеца на настоящата година пътническите превози на националния жп превозвач са на загуба от 5.7 милиона лева при планирана 17 млн. лв. Товарните превози са на загуба от над 3.6 млн. лв. при заложена 10.9 млн. лв. За първи път от 10 години: БДЖ е на печалба
Това стана ясно от думите на заместник-министъра на транспорта и съобщенията Красимир Папукчийски пред депутатите от транспортната комисия в парламента. "БДЖ Пътнически превози" отчита загуба от около 5,7 милиона лева при планирани през миналата година 17 милиона лева, обясни Папукчийски.
Разликата от 10 милиона се компенсира от страна на държавата заради цената на електрическата енергия. "Основно откъде идва компенсацията на тази загуба. Това е намалянето на инфраструктурните такси от инфраструктурния оператор - 50% и компенсацията на държавата заради себестойността на ел. енергията", посочи той.
Железниците обаче отчитат сериозен ръст на пътниците - близо 39% спрямо миналата година, като вече са възстановени параметрите отпреди COVID-кризата и има увеличение с 10 на сто.
Товарните превози също не са в добро състояние. Загубите през тази година са 3,66 млн. лева при заложени близо 11 млн., макар че има ръст на превозите с около 2 процента.
"Холдинг БДЖ" обаче излиза на печалба от 5,44 млн. лв. за 2022 г., главно заради спечелено дело срещу голяма българска банка в размер на 11 млн. лева. Без него железниците отново щяха да са на загуба, признават от транспортното ведомство.
Влаковете са в тежко състояние
Служебният кабинет е заварил държавните железници в тежко състояние: натрупани са огромни закъснения, има неремонтирани влакове, половината от новите локомотиви са били в застой. В рамките на два месеца те са ремонтирани и вече се използват.
Наваксва се забавянето с дизеловите локомотиви, като ремонтът им трябва да приключи до януари. "Заради недобро управление на договорите за поддръжка локомотивите стояха като ограда на депото в София", признава зам.-министърът.
В БДЖ има недостиг от 30 вагона, но близо 3000 вагона не се използват. През тази и следващата година трябва да започнат процедури за ремонт на над 450 товарни вагони. Те трябва да бъдат поправени и след това използвани.
Обществените поръчки за покупката на нови влакове и локомотиви, които се финансират по Плана за възстановяване, ще бъдат стартирани през декември. До края на ноември документацията ще бъде изцяло подготвена, а около 15 декември ще бъдат обявени и процедурите. БДЖ купува 16 нови влака за близо 300 млн. лева
В транспортното министерство се надяват, че през юли 2023 г. ще могат да бъдат подписани договорите с избраните изпълнители, но при условие, че процедурите преминат гладко, без обжалвания.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
БДЖ си купи 10 локомотива Siemens за над 55 млн. лв.
Промяната започва: Уволниха шефа на БДЖ
Коментари