След няколко трудни години авиоиндустрията отново ще се върне към печалбите. 2023-а ще е първата година от 2019 г. насам, когато секторът ще бъде печеливш, тъй като бързото възстановяване на въздушните пътувания продължава след почти две години ограничения на COVID-19, пише Reuters.
Авиокомпаниите загубиха десетки милиарди долари през 2020 г. и 2021 г. поради пандемията, но въздушният транспорт се възстанови частично и някои летища трудно успяха да се справят.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) сега очаква нетна печалба от 4,7 милиарда долара за индустрията през следващата година, с повече от 4 милиарда пътници, които ще летят. Предишната прогноза беше доста по-скромна - че печалбите са "достижими" през 2023 г.
За 2022 г. IATA намали прогнозата си за загуби в цялата индустрия от 9,7 милиарда долара на 6,9 милиарда долара. "Това е голямо постижение предвид мащаба на финансовите и икономическите щети, причинени от наложените от правителствата пандемични ограничения", каза генералният директор на IATA Уили Уолш, коментирайки прогнозираното връщане към печалба през 2023 г. Тежък срив на полетите и пътниците в Европа, България се отърва по-леко
Но бившият шеф на British Airways и IAG предупреди, че много авиокомпании ще продължат да изпитват трудности догодина, заради регулациите, високите разходи и непоследователните правителствени политики.
"Авиокомпаниите трябва да останат бдителни за всяко увеличение на данъците или инфраструктурните такси", каза той, добавяйки, че това включва и тези, направени "в името на устойчивостта".
IATA заяви, че прогнозата ѝ се основава на постепенно повторно отваряне на Китай за международен трафик и облекчаване на вътрешните ограничения за нулев COVID. Ако това не се случи, рентабилността на авиокомпаниите ще бъде засегната. Друг риск за перспективите за 2023 г. е някои икономики да изпаднат в рецесия.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Коментари