Туристическите агенции в България, които продават самолетни билети и са акредитирани като ИАТА агенции, може да останат без застраховател. Това съобщават от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА), предаде TravelNews.
Причината е, че Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) работи на българския пазар само с един застраховател – "Армеец" (част от групата на "Химимпорт" и "България ер"), посочва изданието От март 2020 г. заради световната пандемия от коронавирус, тази компания прекрати полиците на всички туроператори и агенти у нас. Сертификатите на ИАТА агенциите изтичат основно през март 2021 г. и те все още нямат яснота какво да правят.
Към този момент не е ясно дали "Български армеец" ще продължат да застраховат този бранш, заяви Лилия Кирилова, член на УС на АБТТА и представител на компанията „Хорнит“. Застрахователят е изпратил писмо до асоциацията, че засега няма яснота. Същевременно друг застраховател – „Лев инс“ е поискал пред ИАТА да работи с агенциите на българския пазар. Но все още няма одобрение от международната организация.
-
Самолетните билети поскъпват сериозно
Цените на самолетните билети вече са по-високи. Това съобщав...
виж още
Единственият вариант за туристическите компании остава да предоставят банкова гаранция. За целта обаче банките искат обезпечение до 150% чрез реална блокирана сума или заложен имот. Проверка на TravelNews в „Уникредит Булбанк“ установи, че срещу банкова гаранция за 30 000, настояват да бъдат внесени и блокирани 45 000 лв., съобщава още изданието.
Лилия Кирилова обясни, че са писали на ИАТА да посочат друг застраховател за българския пазар, като той може да бъде и европейски. Тя се надява да изпратят условията към агенциите по-рано, а не в последния момент. Офисът на ИАТА за Източна Европа се намира в Букурещ и от TravelNews са изпратили запитване до отговарящата за България Ана Апахидеян.
В разпространено от АБТТА писмо и до туристическите агенции у нас се казва, че АБТТА сезира ИАТА Мадрид и регионалния офис за Източна Европа в Букурещ и изиска незабавна намеса на институцията за преодоляване на безпрецедентната криза.
В очакване на реакцията на ИАТА и до получаване на поисканата официална информация, Направление "Авиация" още веднъж напомня на ИАТА членовете на АБТТА за важността на своевременното проучване на всички алтернативни варианти за гарантиране на професионалната ИАТА отговорност и препоръчва обмисляне на следните предварителни стъпки и опции:
· Отваряне на case в IATA Portal за създаване на персонално запитване относно нивото на финансова гаранция, която IATA ще изисква. Размерът на нивото на отговорност може да бъде изчислен и приблизително чрез сумиране на всички фирмени плащанията към IATA от последните 12 месеца, разделяне на сбора на 360 и последващо умножение по 22;
· Съгласно NewGen ISS регулациите и като част от NewGen пазарите, всеки български агент може да избере с каква финансова гаранция да разполага. Така например, ако ИАТА е определила ниво на отговорност 100 000, агентът може да избере и да даде гаранция между 30 000 (което е минимума за пазара) и 100 000. За напомняне, така предоставената редуцирана гаранция не се отразява на типа на акредитация, но би намалила пропорционално Remittance Holding Capacity сумата на агенцията - вариант, който някои агенти може би биха оценели като приемлив в настоящата пазарна конюнктура.
Коментари