Гръцки хотелиери благодарят на българите, че са напълнили хотелите на Халкидики. А българският туристически бизнес кога ще им благодари? И кога най-сетне ще започне да ухажва най-естествената си клиентела? Коментар на Емилия Милчева за Deutsche Welle.
Гръцки хотелиери благодарят на българските туристи, че са напълнили хотелите на Халкидики. Но от българските хотелиери така и не се чуха думи на благодарност към българските туристи, спасили сезона. Това лято те бяха най-честите гости в черноморските курорти, особено на юг. За удължения през септември и началото на октомври сезон отново се разчита на български туристи. Макар по нищо да не личи: няма рекламна кампания, няма мили послания, любезни покани или бонуси. Накратко: никакво ухажване. Чуха се 1-2 призива, че се надяват на български туристи – и толкова.
Години наред всеки министър на туризма до втръсване повтаряше за рекламата в чужбина и се оплакваше от недостига на средства, а експерти критикуваха безвкусните и постни български щандове на туристическите изложения в чужбина. В същото време по Черноморието се наливаше бетонът за огромни комплекси, които да поемат руснаци и украинци. Във времената на пандемия този поток секна, без сигурни изгледи за възстановяване и през следващото лято. Световни туроператори вече прогнозираха, че предишните нива могат да бъдат достигнати едва през 2022 г.
-
Бум на туристи в малките курорти по морето
Пандемията от коронавирус посече туризма не само у нас, но и...
виж още
Хиляди български туристи, системно пренебрегвани от местния туристически бизнес, отдавна са избрали други дестинации – например съседна Гърция и отчасти Турция. Дори и да останат за някой и друг уикенд в България, за лятната ваканция със сигурност ще пресекат границата.
Потвърждението са опашките на "Кулата" – въпреки изискваните от Гърция PCR тестове и формуляри с QR-кодове. По данни на Hellenic Tourism Enterprises Association, през 2019 г. приходите от български туристи, пристигнали с автомобил в Гърция, са възлизали на 282 млн. евро. България е на трето място след Румъния и Сърбия.
Колко бяха българските туристи това лято
Над 550 000 българи са посетили това лято различни обекти в страната, главно по Черноморието, заяви в края на август председателят на Института за анализи и оценки в туризма доц. Румен Драганов. Според него, именно българите, останали да почиват в родината си, са помогнали на бизнеса поне да избие разходите си. За близо 30% спад на българските туристи по Черноморието спрямо над 70% при чуждестранните съобщи през август и новият министър на туризма Марияна Николова.
Коронавирусът напълни къмпингите по морето
По данни на Националния статистически институт за юли (тазгодишният летен сезон започна де факто тогава), в България на почивка или екскурзия са били близо 167 000 чуждестранни граждани. Данните за август още не са публикувани, но дори броят им да е двойно по-висок, пак няма да достигнат този на българските туристи. Въпреки тези данни, българският турист все така остава извън фокуса на местния бизнес. И дори при новата ситуация, породена от пандемията, нямаше преориентация на рекламната стратегия към вътрешния пазар.
Не го направи предишният министър на туризма Ангелкова, не го направи и Николова, чийто опит в бранша е междувременно малко повече от месец. На петия си ден като министър на туризма тя лансира идеята за въвеждане на национални гозби в курортите и в менюто на хотелите – с аргумента, че "кулинарията е важна част от цялостния ни туристически продукт".
Само дето никога досега гурме "България" не е било отличителен белег на българския туризъм. Нито пък качествената храна. Ако беше посетила истинските къщи за гости, Николова щеше да разбере, че традиционните ястия отдавна са в менюто, при това приготвени с местни продукти.
Коронавирусът почти съсипа българския туризъм
Тази трудна дума "благодаря"
Вместо нелепи приумици и щедри подаръци като намалени на 9% ставки по ДДС, българският туризъм има нужда от префокусиране – към местни туристи, но заедно с това и към по-добро качество. Времето, в което българските туристи посещаваха, опознаваха и сравняваха туристическите услуги на съседите с тези в родината, не работи в полза на българския бизнес. Българите станаха по-взискателни и "благодаря" е вече повече от задължително.
Но вместо реклама и благодарности, откъм бизнеса се чуват предимно вопли и жалби. Още през март, когато правителството въведе извънредно положение заради пандемията, от бранша обявиха срив заради отмяна на резервации и спрени полети, поискаха да не плащат ДДС и местни данъци и такси, а държавата да поеме осигуровките за 12 месеца. Близо половин година по-късно, когато се видя, че чуждестранните туристи ще са рядкост, хотелиерите по морето все така се надяват на чартъри.
За да ги улесни, Министерството на здравеопазването отмени от 1 септември PCR теста и карантината за гражданите на Беларус, Чехия и още няколко държави. По Южното Черноморие се надяват на поне 1000 души от Беларус през септември и малко повече украинци. През миналата, макар и слаба година те са били десетократно повече. А българите, които ще почиват през септември в Гърция, със сигурност ще са много повече от туристите в чартърите от Украйна и Беларус.
Така че за начало българският туристически бизнес да се научи да благодари на съгражданите си като на чужденци. Предстои му да разчита на тях.
Коментари