Силен зимен сезон очаква туристическият бранш тази година, който ще бъде свързан както със ски почивката и снега, така и с балнео, спа и уелнес отдих, посещенията при близки, родни и приятели, свързани с предстоящите празници от църковния календар, с културния и бизнес туризма. Страната ни е домакин и на много състезания, в това число и световната купа по ски спортовете, което ще привлече още туристи. Това заяви в интервю за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
„Тази зима българинът ще почива в планините, градовете и при близките си в страната“, обобщава Драганов очакванията на бизнеса.
По думите му очакванията са през този зимен сезон да има ръст на броя на чуждестранните туристи, които ще посетят България, спрямо 2019 г., и те ще надвишат 1,7 млн. Около 3,5 млн. ще са пътуванията на българите в страната в този период.
Драганов отбеляза, че двата военни конфликта нямат да повлияят на макрорамката на туризма, защото за 2024 г. очакванията са да се надхвърлят обемите, реализирани през 2019 г., с около 5%.
Чуждестранните гости
Снимка: iStock
Тази зима най-много ще са посещенията в България на туристите от страните от ЕС, като те ще са около 62% от всички гости. Следващи са пазарите Великобритания и Турция. Независимо от военните действия, тази година туристи от Израел се очаква да изберат България за своята почивка през зимата, основно по-възрастни хора, като прогнозите са броят им да е около 50% от този през миналия сезон. Една от причините е това, че страната е сред спокойните дестинации за отдих. Според експерта Великобритания отчита възстановяване на обемите от 2019 г. и перспективата е броят на туристите за зимния сезон от тази страна да е с над 20% повече. „По отношение на съседните на България пазари очакванията са за запазване на предходните обеми, защото страната ни вече е постигнала съответната наситеност от посещения от тези държави. За Турция се очаква ръст в пъти на броя на гостите заради решението на ЕС за въвеждането на електронни визи, с което ще се облекчат пътуванията“, коментира Драганов. Обнадеждаващи сигнали за туристите от Турция идват и от резултатите от туристическите борси там. Експертът напомни, че годишният потенциал на гости от Турция в България е около 1,3 млн. туристи. Драганов изтъкна, че става дума за бизнес пътувания, но с подобряването на визовата политика се очаква да станат значителни и посещенията на турски граждани до българските планински и морски курорти.
Българските туристи
Снимка: iStock
Този зимен сезон се очаква българите да направят над 3,5 млн. пътувания. Най-интензивни ще са уикенд почивките у нас, посещенията при близки, роднини и приятели, отдихът в балнео, спа и ски курортите. Пикови ще са пътуванията по Коледа и за Нова година, както и посещенията на ски състезанията.
Само за двата предстоящи зимни празника се очаква близо 580 000 да са пътуванията на българите, от тях 410 000 ще са в страната.
Колко ще струват зимните празници?
Снимка: iStock
Според прогнозите почивката по двата зимни празника в България ще излезе средно 350-370 лева. Най-търсени са тридневните пакети с включена цена за храна. В чужбина празнуването ще ни струва средно около 470-500 лева.
„И тази година, разбира се, ще има и цени под 100 лева на ден и „изненадващи“, които дори ще са по-високи от миналогодишните във Велинград и ще бъдат около 4000 лева за луксозни вили или апартаменти на ден“, посочва Драганов. Той обаче напомня, че калкулацията при подобни обекти е на базата на броя настанени хора.
Ще продължат да са хит за зимна почивка къщи за гости, малките семейни хотели и вили, като подобни места за настаняване са ангажирани още предходната година. Българинът ще запази предпочитанията си да съчетава зимния отдих със спа и балнео процедури.
„Все по-отчетлива става тенденцията да избираме почивка на море, особено в курортите с минерални извори. Пример за това е к.к. „Св. св. Константин и Елена“, вече превърнал се в целогодишен курорт, с отличната си балнео и спа база, аналогична е ситуацията и за Поморие, а във вътрешността на страната – Казанлък, Сапарева баня, Сандански“, казва експертът. „Все по-често, дори и при изборите ни за почивка в планински курорти през зимата, водещи са спа услугите наред с възможностите за практикуване на ски туризъм“, посочва Драганов. Той изтъква активността на Българския съюз по балнеология и СПА за договорите със здравните каси на Австрия и Германия, благодарение на които гостите от там могат целогодишно да посетят България за специализиран туризъм, а и за зимен отдих.
Рекламата в туризма
Снимка: Община Банско
Добрите очаквания за зимния туристически сезон се дължат на съвместните усилията на държавата и на бранша, посочи Драганов. Има голямо неразбиране за националната ни реклама в туризма, коментира Румен Драганов. Според него залаганите всяка година в бюджета средства за тази цел, които са в порядъка 16-17 млн. лева, са достатъчни за участие в туристически борси, но към тях не се отчитат инвестиционните разходи за реклама на туроператорите, хотелите, ресторантите за вътрешния пазар и за участия в международни туристически изложения. Средно става дума за около процент - процент и половина от оборота на хотелите, които работят с туроператори, и постоянно се отделят за реклама. Освен това, в която и да е от онлайн търсачките за места за настаняване, хотелиерите плащат 18 процента от цената на офертата, за да бъдат включени в нея и това също са пари за реклама, каза експертът. В този смисъл, Драганов посочи, че България общо харчи за реклама на туризма си около 36 млн. евро годишно, което допринася за избора на дестинация България от 12 млн. туристи. Това е по 3 евро на турист, а ако сметнем, че голяма част от парите отиват за летен и земен организиран туризъм, ние харчим по 6 евро на турист и дори изпреварваме съдените ни държави, където за тази цел се отделят средно около 5 евро на турист за реклама, показват изчисленията на експерта.
Парите за националната ни реклама в туризма са абсолютно достатъчни, просто тези, които говорят за нея, трябва да се повдигнат едно стъпало по-високо и да разберат, че туристите идват в България не заради парите, които харчи Министерството на туризма, а заради сумите, които бизнесът инвестира пряко, за да дойдат у нас гостите, коментира Драганов.
Национална туристическа организация към Министерския съвет
Според Румен Драганов България се нуждае от Национална туристическа организация към Министерския съвет. Тя трябва да е със статут на самостоятелна агенция и да се занимава с националната реклама не само в туризма, но и с инвестициите в България - в селското ни стопанство, индустрията, образованието, защото рекламата на България не се прави само от туризма. Средствата в тази агенция трябва да са поравно разпределени между държава и бизнеса и тогава тази агенция за реклама и инвестиции ще може да прави промоция на България на друго равнище, смята експертът. Драганов напомни, че в други държави от ЕС е създадена подобна организация, която е обществено-държавна. Предложението за управлението ѝ идва от бизнеса, а Управителният ѝ съвет се назначава от премиера. Самата организация е разпоредител на държавните и частните средства. По този начин отделените от бизнеса 36 млн. евро годишно за реклама на туризма трябва солидарно от държавата да бъдат допълнени, защото големият собственик на туристическите културни и природни забележителности е именно тя и затова трябва да влезе в ролята си на техен популяризатор, смята експертът.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Хубав зимен сезон отчита Министерството на туризма
Как да се предпазим от измами при резервация за Коледа и Нова година?
С колко ще се повиши цената на почивката през зимата?
Коментари