Може ли да бъде съживен затрудненият икономически двигател на Европа?


Може ли да бъде съживен затрудненият икономически двигател на Европа?
Снимка: iStock

4134

Отменени влакове и самолетни полети. Блокирани от гневни фермери магистрали. Началото на годината беше трудно за четвъртата по големина икономика в света, пише CNN.

Стачката на наземния екипаж на Lufthansa през миналата беше поредната, предизвикала транспортен хаос, след като влакови машинисти стачкуваха през януари заради спорове относно заплащането, а фермери блокираха пътища, протестирайки срещу орязването субсидиите.

Многото стачки в страна, известна със силната правна защита на интересите на работещите, показват дълбочината на проблемите, които обхващат Германия.

През миналата година най-голямата икономика в Европа се сви за първи път от настъпването на пандемията от COVID-19. Перспективите не изглеждат много по-добри – Международният валутен фонд прогнозира, че Германия ще бъде най-бавно растящата голяма икономика през 2024 г., с увеличение на БВП от едва 0,5%.

По-песимистичните анализатори прогнозират спад на икономическата продукция във втора поредна година, тъй като икономиката се бори с трайно високите енергийни цени, по-високите лихви и слабото търсене на германски стоки у дома и в чужбина.

Продължаващото въздействие от енергийната криза, предизвикана от войната в Украйна, се прояви и миналта седмицата, когато изнесените официалн данни показаха, че промишленото производство пада за седми пореден месец през декември – най-продължителната негативна серия в историята.

 

Снимка: iStock

Проблемите на Германия обаче са и структурни, като варират от недостиг на работна ръка и бюрокрация до остаряла физическа и цифрова инфраструктура, които се отразяват на производителността.

Пример за това е, че едва 19% от домакинствата в страната ползват високоскоростен интернет чрез оптични кабели при средно ниво от 56% в ЕС.

Това, което е необходимо, не е нищо друго, освен пълна икономическа промяна

„Германия се нуждае от фундаментална икономическа трансформация“, казва пред CNN Марсел Фрацшер, президент на Германския институт за икономически изследвания в Берлин. „Най-голямото предизвикателство за нея не са следващите 2, а следващите 10 години – трябва да промени индустрията си“, допълва той.

Правителството предприе колебливи стъпки в тази посока. То стимулира инвестициите, увеличи финансирането за стартъп компаниите, ускори одобренията на инфраструктурни проекти и облекчи имиграционните правила за квалифицираните работници, за да се справи с недостига на работна ръка.

За да поеме икономиката по нов път, обаче е необходимо много повече. Политиците обаче имат ограничена власт, не на последно място заради строгите ограничения върху държавните заеми, предвидени в германската конституция, което би могло да провали големи разходни програми. Тези ограничения бяха възстановени в тазгодишния бюджет, след временната им отмяна вследствие на сътресенията от пандемията и войната в Украйна.

„Евентуална промяна на икономиката би била невъзможна, докато фискалните ограничения остават доминиращият фактор“, казва Карстен Бржески, глобален ръководител на Макроикономика в банка ING. „Това означава, че структурните промени по-скоро ще трябва да дойдат от корпоративния свят“

Неработещ бизнес модел?

Снимка: iStock

Германия е преодолявала много по-големи предизвикателства в миналото. След поражението си във Втората световна война страната се сблъсква с ограничения на консумацията на храна, контрол на цените, срив на промишленото производство и свиване на работната сила след смъртта на милиони мъже в трудоспособна възраст.

Възстановяването на Западна Германия през 50-те и 60-те години обаче е толкова впечатляващо, че става известно като Wirtschaftswunder, или „икономическото чудо“.

Добрите времена продължават основно без прекъсване до 90-те години, когато Германия става известна като „болния човек на Европа“, тъй като икономиката ѝ се свива, а безработицата скачи до голяма степен заради разходите около обединението след падането на Берлинската стена.

Германия успява да се отърве от това прозвище, отчасти като въвежда реформи на пазара на труда, а износът и икономика ѝ процъфтяват в десетилетието след финансова криза от 2008 г. – подсилени от евтиния руски газ и растежа в Китай.

Страната отдавна е една от водещите производствени нации, произвеждайки всичко – от автомобили, перални и електрически инструменти до медицински устройства и фармацевтични продукти.

Снимка: iStock

Германия още може да се похвали с отлични инженери и продължава да произвежда много висококачествени стоки, но в нейния бизнес модел започват да се появяват пукнатини.

Страната страда от последиците от стратегическия „залог за пълното приемане на взаимозависимостта и глобализацията“, казва Констанц Щелценмюлер, директор на Центъра за САЩ и Европа в Brookings Institution.

Страната възложи сигурността си на САЩ, водения от износа икономически ръст на Китай и енергийните си нужди на Русия“, пише тя през юни. „Сега установява, че е изключително уязвима в началото на 21-ви век, което се характеризира с конкуренция между големите сили и увеличаващо се въоръжаване на взаимозависимостта както от страна на съюзници, така и от страна на противници“, допълва експертът.

Забавящият се икономически растеж в Китай, която доскоро беше вторият най-голям пазар за износа на Германия, ограничи търсенето на стоки, а фундаменталните промени в китайската икономика означават, че това търсене може да не се върне.

„Китай също се превърна в конкурент. Страната сега можр да произвежда сходни стоки на тези, които преди внасяше от Европа“, казва Бржески от ING. Само този факт запалашва най-големия износ на Германия – автомобилите.

Снимка: iStock

Китайските доставки на автомобили изпревариха тези на Германия през 2022 г. благодарение на удивителния възход на марките електромобили в страната и най-вече на BYD. Това е проблем не само за Volkswagen, но и за хиляди компании по веригата на автомобилните доставки в Германия и други европейски страни.

Междувременно, САЩ, която е водещата дестинация за германския износ от 2015 г., предприе протекционистки подход, засипвайки щатските производители на зелена енергия и природосъобразни продукти със субсидии по Закона за ограничаване на инфлацията на администрацията на Джо Байдън.

Скок в цените на природния газ през 2022 г., след началото на войната в Украйна, и високите цени на суровината в Европа се отразиха негативно на части от германската индустрия.

Страната е особено зависима от горивото, след като спря работата на атомните си централи след инцидента с Фукушима в Япония през 2011 г.

Домашни проблеми

Снимка: iStock

Заедно с външната среда, която стана по-враждебна спрямо германската икономика, вътрешният политически климат в страната също се влоши.

Напрежението в тристранната коалиция пречи изготвянето на политики, засилва несигурността за бизнеса и оставя у много германци усещането, че настоящото правителство има малко решения за множество проблеми на страната.

Разделенията са в полза на крайнодясната Алтернатива за Германия (AfD), антиимиграционна партия, която иска Германия да напусне ЕС и която печели подкрепа в някои източни държави.

Тревогата за възхода на AfD достигна своя връх миналия месец, след като стана ясно, че висши членове на партията са се срещнали, за да обсъдят „генерален план“ за масово депортиране на имигранти. Ръководството на AfD се дистанцира, но разкритията предизвикаха протести срещу AfD в редица големи германски градове.

„Възходът на крайната десница представлява сериозна опасност за нашите демократични свободи и Германия като място за правене на бизнес“, написа наскоро в LinkedIn Кристиан Сюинг от Deutsche Bank.

„Расизмът и нетолерантността не трябва да имат място в свободна страна с глобално ориентирана икономика. Инвеститорите, привлечени от Германия също и заради нашите силни демократични ценности, гледат на тези развития и се колебаят за разполагането на капитал“.'

Снимка: iStock

Силни страни

Въпреки всичките си затруднения, Германия остава световен лидер в много индустрии и продължава да привлича преки чуждестранни инвестиции, в това число от производители на полупроводници, като Intel и TSMC, които произвеждат чипове, използвани в електромобилите.

Тя също може да се похвали с хиляди местни производители, известни със своята експертиза и иновации. Компании, които могат да намерят нови пазари и приложения за своето ноу-хау, може да държат ключа към съживяването на германската икономика.

Източник: CNN

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Инфлацията в Германия се забавя значително в началото на годината

Кога моторът на Европа пак ще заработи на пълни обороти?

Инфлацията в Германия се ускори слабо в края на 2023 година

Погрешна диагноза: Германия "не е болният човек на Европа"

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.86057
  • GBP
    1
    2.35293
  • JPY
    100
    1.24338
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички