Средиземноморският курортен град Кан, където се намира четвъртото по големина пристанище за круизни кораби в света, обяви, че ще от следващата година ще ограничи достъпа на най-силно замърсяващите круизни лайнери в желанието си да подобри качеството на въздуха в града, съобщи Reuters.
Забраната ще е насочена към кораби, които не уважават ограничението от 0,1% съдържание на сяра в горивото, и ще спира достъпа на някои пасажери до града, известен със своя филмов фестивал.
"Повече няма да приемаме пасажерите, идващи от замърсяващите круизни кораби", заяви кметът Давид Лиснар. Той допълни, че мерките не са насочени срещу круизните кораби, а срещу замърсяването на въздуха.
Заради политиката на ЕС за чист въздух подобни ограничения вече се прилагат в пристанищата в Балтийско и Северно море и Ламанша и вероятно скоро ще достигнат все повече места край Средиземно море.
Круизните кораби използват мазут, в който се съдържа около 2000 пъти повече серен оксид, отколкото в обикновения дизел, смята германският анализатор на замърсяването Аксел Фридрих.
Затова, макар значителният ръст на индустрията на круизните кораби често да е критикуван от туристическите градове, на този отрасъл все по-често се гледа и като сериозна заплаха за околната среда.
Преди 3 месеца основната организация за опазване на културното наследство на Италия призова Венеция да бъде поставен в списъка със застрашени градове на ООН и че круизните кораби трябва да бъдат забранени в неговата крехка лагуна, за да бъде предотвратена екологична катастрофа.
Преди две години бе обявено, че транспортните власти в Италия са взели решение към 2021 г. кораби, надвишаващи 55 000 тона, да не могат повече да минават покрай "Сан Марко", а вместо това да заобикалят по други маршрути.
През август властите във Венеция наложиха забрана круизните кораби да акостират във Венецианската лагуна и да влизат до историческия център на града. Огромните плавателни съдове вече ще бъдат насочвани към терминалите във Фусина и Ломбардия.
По данни на Международната асоциация на крузините линии (основната търговска асоциация в този сектор) се очаква през тази година 30 млн. пътници да плават на борда на близо 300 кораба. Това е голям скок в сравнение с преди 10 години, когато техният брой е 17,8 млн.
През юли норвежкият холдинг за круизи, който представлява 40% от морския трафик на Кан, подписа круизна харта - споразумение, с което обеща да направи корабите си по-малко вредни за околната среда.
Коментари