Сугестопедия или как да научим английски език бързо


Сугестопедия или как да научим английски език бързо
Снимка: Pixabay

10280

Сугестопедията е относително нов метод за обучение в различни сфери, който е все още малко популярен у нас, макар че неговият създател е българин – небезизвестният проф. д-р Георги Лозанов. Този начин на обучение често бива определян като изключително подходящ за подрастващи, поради своя неотродоксален подход, който има за цел да създаде приятна и интересна атмосфера за придобиване на нови знания.

Днес да ни разясни детайли при обучението сме поканили Йорданка Иванчева – основател и преподавател-сугестопед в школа за курсове по английски по метода Сугестопедия „Пеперудени криле“, за да ни разкаже повече.

 

Какво представлява сугестопедията и не е ли това поредното културно течение, с което се сблъскаме в България?

Сугестопедията е метод за ускорено и трайно учене без домашни и без умора, доказал ефективността си още през 70-те години на 20 век. Създаден от проф. д-р Георги Лозанов и обогатен от проф. д-р Евелина Гатева, Сугестопедията е призната официално като по-висш метод за обучение по всякакви предмети и за всякакви възрасти от международна комисия на Юнеско, наблюдавала работата по метода и постигнатите резултати през 1978 г. Юнеско препоръчва метода за разпространение в цял свят.

В България, обаче методиката постепенно потъва в забвение по неясни причини, а проф. Лозанов заминава за Виена по покана на австрийския президент, където създава център за обучение на преподаватели-сугестопеди от цял свят.

През 2008 г. се завръща в България и започва отново да обучава преподаватели до края на дните си през 2012 г. С неговото завръщане започва и възраждането на Сугестопедията в България, предимно чрез частни образователни центрове, но вече се прилага и в някои училища.

Не е тайна, че финландската образователна система, която е световен пример за новаторско образование, използва метода Сугестопедия на проф. Лозанов.

Какви са корените на този нестандартен метод за обучение?

В основата на методиката е целта да се отключи огромния потенциал на паметта и творчеството, който носи всеки човек. Както се изразяваме често, да се разкрият скритите резерви. Тогава човек е в състояние да учи пъти повече, отколкото при обикновени условия.

Методиката съчетава педагогика, психология и артистични похвати. Отдава еднакво голямо значение както на активното, така и на пасивното учене или периферните възприятия.

Сугестопедията се основава на 7 основни принципа, които наричаме закони:

  • Любов;
  • Свобода;
  • Убедеността на преподавателя, че нещо необикновено се случва;
  • Многократно увеличен учебен материал;
  • Връзката цяло-част и част-цяло;
  • Златната пропорция;
  • Използване на класическото изкуство.

Какво получават хората, избрали да учат например английски език по метода Сугестопедия, което при стандартен тип обучение отсъства?

Хората развиват практически умения да използват езика. На първо място – да разговарят.

Обикновено ни търсят хора, които дълго време са опитвали различни курсове или частни уроци да учат английски, но им е трудно и силно притеснително, когато трябва да разговарят, да се изкажат.

Сугестопедичните курсове са ориентирани в голяма степен към развиване на говорните умения. Хората преодоляват езиковата бариера и общуват по-лесно и постепенно все по-ясно и правилно.

След обучението си курсисти споделят също, че се чувстват по-уверени в общуването си не само на английски, но и на български.

Обучението има и терапевтичен ефект и хората чувстват, че се разтоварват от ежедневните грижи.

Ето какво споделят:

„Е, най-сетне разбрах, че може да се учи без стрес и притеснение, да се чувстваш умен, талантлив и сигурен в себе си. (О, и аз мога!) Прекрасна система и най-важното е, че работи!“ - Виктория Павлова

"Проговорих най-неочаквано за мен самата на 3-тия ден. Станах по-смела в изказа си (и то не само на английски). Разбрах, че не бива да се страхувам и да се вземам много насериозно. Животът е игра, шега, театър…" - Петя Сугарева

„Не помня да ми е било преподавано преди по толкова вдъхновяващ начин. Сугестопедичното обучение е много по-полезно от обичайното. Релаксиращо и в същото време работещо.“ - Mария Рангелова

Има ли измамници в сектора, тъй като материята е относително непозната, то това не предоставя ли удобно поле за подвеждане на хората от лъжливи „гурута“, каквито напоследък се появиха в редица сектори в България?

Не ми е известно понастоящем да има. Сугестопедията е много хуманна система, основана на принципите на общочовешката любов и свободната воля. Ако някъде има измамници, значи там няма сугестопедия, което бързо се разбира.

Как процедирате, когато човек ви каже, че е опитвал стандартни курсове, но мисли, че езиците не са неговата сила? Има ли по-специален подход при работа с този тип хора?

Ние гледаме на всеки човек като на същество с огромен потенциал. Спокойната, непринудена и забавна, артистична среда, която създаваме, както и очакването на преподавателя да види онова необикновеното да се прояви във всеки човек, помага на хората да се отпуснат и да се проявят по най-добрия начин.

Методиката работи отлично и при правилно провеждане и редовно посещение, е високо резултатна. Дори хората, които считат, че не се справят с езиците, преоткриват себе си и добиват увереност, че могат да научат английски. Ето какво споделят такива хора в края на първия си курс:

„Безкрайно съм благодарна! Досега съм си мислела, че никога няма да науча английски език. Сега обаче знам какво и как да продължа да уча… И имам вътрешното спокойствие, че всъщност е лесно… Не е страшно и не е трудно.“ – Невена Бискупович

„Освен приятните емоции и научения материал, много благодаря, че наистина успяхте да ме накарате да проговоря на английски. За мене беше удоволствие. Благодаря Ви!“ - Денис Арсланов

"Чувствам се отлично. Бих повторил. Курсът ме амбицира. Ще го науча този английски!" Евгени Станев

Курсовете, които провеждате са за възрастни и младежи. Какви са предизвикателствата, когато в една група участват младежи и по-възрастни курсисти?

Действително, все по-често имаме смесени групи и като цяло съчетанието се оказва доста добро. Младите хора имат нужда от повече динамика и увличат по-възрастните, които стават по-активни.

Като цяло младежите много естествено влизат в роля и се проявяват много лесно артистичната си страна, което също увлича по-възрастните и се повдига артистичното ниво на групата.

От друга страна, възрастните обикновено се отнасят с уважение към младежите, което е едно много положително преживяване за тинейджърите, чувстват се ценени. Възрастните също внасят баланс и спокойствие и така групата като цяло се балансира.

В една група имах един младеж на 11 г., а останалата група бе с по-висока средна възраст. Но той толкова си бе харесал групата, че искаше непременно с нея да продължи в следващото ниво.

Как протича един урок в „Пеперудени Криле“? Има ли нещо, което може да изненада приятно или неприятно хората? Читателите вероятно са любопитни да видят каква е механиката на процеса по обучение.

Курсът протича под формата на голяма игра, в която всеки избира своя образ и го развива по време на курса. Доста е забавно, но зад тази забава стои една много стройна и ефективна система. Учебният процес преминава през 4 основни етапа, оформящи 1 цикъл – артистично въведение, концертен сеанс, разработка и представяне.

При въведението, преподавателят влиза в залата в някаква роля, разиграва една история и увлича курсистите да участват. Така по един забавен и, бих казала, грабващ вниманието начин, въвеждаме основни теми, думи, изрази и граматика, които предстои да разработваме през следващите дни.

На следващият ден започва разработката – четем текста по различни начини, както и по роли, превеждаме устно, играем различни игри, които помагат да се активира необходимата лексика и граматика, пеем, танцуваме, рисуваме и т.н.

В края на разработката даваме една тема, по която курсистите трябва да ни разкажат една история на следващия ден. Темите са взети от живота – нещата, за които най-често си говорим с приятели и познати.

След като всички си разкажат историите (това е представянето), имаме пауза и след това преподавателят отново влиза и разиграва някаква история, която подготвя за следващата глава от текста. И така, целият цикъл се завърта отново.

Накрая цялата група прави общо представяне, по своя идея.

И ето какво споделят курсистите накрая:

„Не бих искала да свършва. Не е натоварващо и дори е приятно да посещаваш такъв курс“ - К. Б.

“Тъжно ми е, че свърши. Наистина! Никога, никога не съм предполагала, че ученето на нов език може да бъде толкова забавно. И приятно! Събуждам се и бързам да дойда! Защото съм любопитна с какво ще ме изненадате днес! Фантастично.

Отпуснах се да говоря, макар и с грешки! Досега си мислех, че звуча смешно, опитвайки се да „имитирам“ английско-говорящите. Освен това започнах да използвам различните времена на глаголите, което беше немислимо, въпреки четирите (стандартни) курса, през които съм минала.“ – Гергана Стоянова

 

Оставяме на вас – нашата аудитория да прецените дали този метод би бил ефективен за вас и вашите деца при изучаването на английски език. Факт е обаче, че той е още една интересна и иновативна възможност, при това с български оттенък да намерите допълнителен начин да повишите своите знания.

Още от Любопитни вести


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички