Когато стане време да търсите нов мениджър, залозите винаги са високи. Човекът, когото изберете, трябва да е добър лидер, да може да управлява бюджети, да осъществява ефективна комуникация с по-високите управителни нива и т.н. А какво би станало, ако човекът срещу вас не притежава опит в горепосочените, но въпреки това има скрит потенциал? Как да разберете това? Бихте ли рискували да наемете някого за мениджър, ако той никога преди не е управлявал хора и процеси? Подобно решение винаги е трудно и отговорно.
Harvard Business Review прави кратко проучване сред експерти по мениджмънт, които споделят, че едно от най-важните неща в подобна ситуация е да сте наясно със сложната природа на управлението. Преместването на един човек от позиция на служител, където отговорностите и постиженията са индивидуални, в позицията на лидер, където всичко се измерва с успехите на екипната работа и усилия, изисква промяна на нагласите на този човек. Може да прецените дали кандидатът, когото интервюирате, ще се справя добре с новото си амплоа, като му зададете въпроси, разкриващи отношението му към следните практики: делегиране на отговорност, доверие в способностите на околните, начини за стимулиране развитието на хората от екипа.
Добър начин да разберете дали човекът срещу вас осъзнава бъдещата си роля на лидер е да го попитате директно какво мисли за мениджмънта и какво ще направи той самият, за да върви гладко управлението на бъдещия му екип. Също така може да се информирате дали има лидерски опит в други сфери на живота – в спорта, при доброволчески инициативи или в семейството, ако е израснал с множество по-малки братя и сестри например.
Доктор Джим Мичъл, бивш вицепрезидент на Oracle Laboratories, споделя, че най-важните черти на характера, които трябва да притежава един бъдещ мениджър, са чувството за съпричастност и самопознанието, придобито при различните житейски обстоятелства.
Друго качество, което трябва да търсите във вашият кандидат, е емоционалната интелигентност. Това смята Мартин Браунс, бивш изпълнителен директор на Interwoven Inc. Той съветва още да прецените дали бъдещият мениджър има поглед върху цялостната картина. Способността да се мисли отвъд ежедневните работни задачи е много важна за просперитета на цялата компания. Това е така, защото лидерът е този, който задава визията за бъдещето и предвижда последиците от действията на хората в тази посока.
Ако обмисляте да назначите на мениджърска позиция човек, който вече е част от фирмата ви, т.е. да повишите някого, добре е да включите някои конкретни въпроси в плана за интервюто. Попитайте го кое е най-голямото предизвикателство, което виждате в управлението на екипа (имайки предвид, че вече е запознат с работата му); дали е управлявал група от хора извън работното място и по какъв начин това му е помогнало да подобри лидерските си умения; дали някой от колегите му може да коментира способността му да ръководи проект; по какъв начин ще се подготви за преминаване от едната позиция в друга; как ще балансира между това да следи голямата картина и изпълнението на ежедневните задължения на хората от екипа и други подобни въпроси.
Колкото по-конкретни са въпросите ви, толкова повече полезна информация ще можете да извлечете, за да вземете най-доброто решение. Не забравяйте да обсъдите с кандидата и възможностите, които вие му предлагате за развитие. Гарантирането на неща като менторство, срещи за обсъждане на личните му резултати и др., ще му напомнят, че вие искате той да е наистина успешен лидер и ще го мотивирате допълнително. А мотивацията винаги води до по-добри резултатите в работата.
Коментари