В професионална среда не е изключено понякога да загубим самочувствието си. Това важи с пълна силна, когато се чувстваме сякаш сме пропуснали някаква важна информация или пък комуникацията с колегите не върви особено гладко. В опит да смекчим напрежението, често изричаме една дума, които причинява повече вреда, отколкото полза - „Съжалявам“. Разбира се, когато имате за какво да се извините, трябва да го направите. Но ако не внимавате кога и колко използвате тази фраза, може да „подкопаете” уважението на другите спрямо вас. Ето как да заместите паразитната думичка.
1. "Благодаря за търпението."
Много от нас несъзнателно използват „съжалявам“ като предговор за заявка. Всъщност, изобщо не съжаляваме, но това е буфер към изявлението, което ще стартираме. Когато започвате каквото и да е изказване със „Съжалявам”, изглежда, сякаш не сте сигурни в мнението си и това не вдъхва увереност и на другия човек, който ви изслушва. Винаги можете да го замените с „Благодаря ви за търпението, бих добавил…”.
2. "Можете ли да обясните по-подробно?"
Жените са склонни да се извиняват, ако ситуация, която е напълно необвързана със собствените им действия, е неудобна. Сякаш инстинктивно поемат част от "вината" за това, че не са чули или разбрали дадено нещо. По-скоро бъдете уверени в стремежа си за повече информация. Ако не разбирате задача, инструкция или идея, поискайте повече разяснения.
3. „Сгреших, но нямах намерение да…“
Ако изразите недостатък или грешка по по-личен и емоционален начин, имате предимството да промените крайния резултат. Всички очакват виновните да сведат глава и да промърморят тихо „Съжалявам”. В бизнеса се допускат грешки, факт, но е важно да застанете зад тях с гордо вдигната глава. Един от начините да направите това е да признаете, че сте сгрешили, да обясните намерението си и да предложите алтернативно решение за следващите стъпки.
Коментари