За да определи най-добрите филми на XXI-и век, BBC Culture прави запитване до всички световни филмови критици за мнението им по въпроса. Своите отговори изпращат 177 от запитаните и на база на техните коментари е съставен списък със 100-те емблематични филма на нашия век.
Вижте кои са в челната десятка на тази класация.
10. „Няма място за старите кучета“ („No Country for Old Men") – 2007 г.
Филмът е адаптация на романа на Кормак Маккарти и донесе „Оскар“ на братята Коен за най-добра режисьорска работа и сценарий. Освен това носи награда на Хавиер Бардем за най-добра поддържаща мъжка роля.
9. „Раздяла“ („A separation”) – 2011 г.
Първият ирански филм, който печели „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Историята разказва за семейство, което трябва да направи избор между това дали да напусне дома и да започне нов живот или да остане в Иран и да се грижи за болен от Алцхаймер родител.
8. „Yi Yi: A One and a Two" – 2000 г.
Филмът представя живота средната класа в Тайпе (Тайван) през очите на три различни поколения.
7. „Дървото на живота“ („The Tree of Life”) – 2011 г.
Терънс Малик получава номинация за „Оскар“ за задълбочения поглед върху загубата на невинността на едно младо момче, който представя в този филм.
6. „Блясъкът на чистия ум“ („Eternal Sunshine of the Spotless Mind") – 2004 г.
Мишел Гондри поднася една уникална любовна история с научно-фантастични елементи и с помощта на текстовете на сценариста Чарли Кауфман.
5. „Юношество“ („Boyhood") – 2014 г.
За един от най-амбициозните американски повествователни филми, правени някога, режисьорът Ричард Линклейтър отделил 11 години в спиране и подновяване на снимките му.
4. „Отнесени от духовете“ („Spirited Away“) – 2001 г.
Шедьовърът на режисьора Хаяо Миядзаки е най-касовият филм в Япония за всички времена и единственият японски анимационен филм, който е печелил „Оскар“.
3. „Ще се лее кръв“ („There Will Be Blood“) – 2007 г.
Даниел Дей-Люис, който спечели „Оскар“ за изпълнението си в този филм, играе ролята на петролен магнат в началото на XX-ти век. Режисьорът Пол Томас Андерсън представя един епичен поглед върху човешката алчност.
2. „В настроение за любов“ („In the Mood for Love”) – 2000 г.
Режисьорът Уонг Кравай проследява история за изкушението в нейния класически вариант. Двама души, които разбират за изневерите на пололвинките си, но въпреки това не постъпват като тях.
1. „Мълхоланд драйв“ („Mulholland Drive“) – 2001 г.
След като режисьорът Дейвид Линч не получава като резултат това, което иска от сериала, превръща историята в игрален филм. В типичен за Линч стил, целият филм ни превежда през едно лутане от реалността към фантазиите и обратно. Историята проследява приятелството между две жени – млада жена, която е загубила паметта си, и една начинаеща актриса.
Коментари