Политическото говорене за евентуално увеличение на данъците сериозно е стреснало българския бизнес. 66% от бизнес лидерите у нас са притеснени от тази възможност, сочи проучване на PwC. За сравнение миналата година те са били 36 на сто.
Недостигът на ключови умения на работната сила е друг фактор, който тревожи родните шефове. В световен мащаб бизнес лидерите се притесняват най-вече какво ще бъде бъдещето на еврозоната в оглед на геополитическата несигурност.
Интересна разлика има между нагласите на чуждестранните и българските лидери по отношение влиянието на технологиите. Първата група смята киберпрестъпленията за много по-голяма заплаха (61% спрямо 45%) и се опасява повече от скоростта на технологичните промени (70% спрямо 43 на сто). Вероятната причина е различният етап на навлизане на новости, което предполага, че в България притесненията около тях вероятно ще се засилят в следващите години.
Въпреки всичко, родният мениджмънт проявява доста голям икономически оптимизъм. Цели 90% са уверени в растежа на бизнеса си през следващите 3 години, а близо 39% вярват, че през идните 12 месеца глобалната икономическа обстановка ще се подобри. На въпрос върху коя област искат да се фокусират в близко бъдеще, 21% отговорят, че това ще са иновациите.
Добри са новините и за трудовия пазар. 48% от шефовете планират да увеличат персонала си през следващата година, а само 15 на сто – да го намалят. Оказва се, че все повече се ценят уменията, които не могат да се копират от машини. Но и все по-трудно се намират. 83 на сто от българските лидери споделят, че рядко успяват да наемат креативни личности, които наистина умеят да разрешават проблеми.
Проучването прави и интересен дигитален профил на родните мениджъри. Става ясно, че те са по-малко активни от колегите си по света в социалните мрежи – 34% спрямо 43%. За сметка на това много по-често използват дигитални медии пред традиционните. 62% от българите твърдят, че имат много добри дигитални умения срещу 55% от чужденците. Онлайн пазаруването обаче все още не е толкова популярно сред български бизнес – 34% от представителите ни се възползват от него спрямо 40% от мениджърите по света.
Изследването за нагласите сред бизнеса се провежда за втори път в България, но за 20-ти юбилеен в глобален мащаб. У нас в него са участвали 103 мениджъри, като 80% от тях ръководят компании. Над половината оперират в сектор Потребителски стоки и услуги, а 33 на сто са във финансовия сектор.
Коментари