Над 7500 ученици от 326 професионалните гимназии в страната участват в стажове в реална работна среда по проект „Ученически практики – Фаза 1“, финансиран по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН).
"Възможности за такива предоставят 2249 работодатели от области като производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти, информационни технологии, строителство и др.", заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева на пресконференция в Министерството на образованието и науката.
Очаква се през лятото още 500 ученици, които се обучават за ресторантьори и хотелиери, да започнат практиките си. Стажовете са с продължителност 240 часа, разпределени по график през учебната година или през ваканциите. Младежите прекарват средно по 2 часа на ден във фирмите и предприятията. След успешното приключване на практиките получават по 300 лв. стипендия и сертификат за проведеното практическо обучение. Работодателите могат да им предложат и постоянни работни места. При предишния такъв проект по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, който МОН изпълняваше между 2007 г. и 2013г., 1300 ученици получиха предложения за работа, а проведените практики бяха над 40 000.
Заместник-министър Сачева подчерта, че новият проект е с приоритетно значение за МОН заради поставения акцент върху професионалното образование. „Учениците трябва да имат по-голям достъп до производствените процеси и реалните работни места. 2000 от участниците се обучават в приоритетни за икономиката на страната направления“, каза тя и допълни, че дейностите по този проект не трябва да се бъркат с дуалното обучение. Според нея двете трябва да се допълват, като целта е учениците да добиват професионален опит и да се изградят като добри специалисти преди завършването си.
Сачева определи като много важно участието в проекта на 380 виртуални учебно-тренировъчни фирми. „Те предоставят възможност за усвояване на процесите на управление в дигитална среда и могат да помогнат на децата да бъдат по-добри ръководители, служители и потребители“, посочи тя.
Проектът приключва през ноември 2018 г., като общият му бюджет 6 986 236 лв. Според заместник-министъра дейностите може да бъдат продължени, като за тях ще се търси държавно финансиране.
Коментари