Автор: Александър Ангелов*
Спойлър: този текст е пълен с препратки към „Игра на тронове“. Защо? Защото светът на маркетинга силно наподобява Вестерос. Конкуренция, измами и борба за лоялност са типични за нашата индустрия.
Конкуренцията е страховита. Винаги има риск някой да направи това, което правим по-добре и по-бързо и да завземе Железния трон. Но дори когато си самотен Таргариен, или привилегирован Тирел или Ланистър, винаги има начин да превърнеш електронния си магазин в империя за правене на пари с правилните технологии и стратегическо планиране в маркетинг активностите.
#1. Зимата идва – конкуренцията е естествен начин да развиваш бизнеса си
Не се осланяй на стари лаври – това е първото правило в строенето на империя. Да си мислиш, че си безопасност е също толкова опасно в маркетинга, колкото в Кралския чертог. Да развиваш бизнес днес изисква парче земя, наръч иновативни технологии и нови стратегии, които да те адаптират към дигиталния свят.
Единственият начин да поддържаш онлайн бизнеса си конкурентен и функциониращ на абсолютния си максимум, е да останеш верен на постоянното очакване на Старките - „Зимата идва“! За да запазиш стратегическо предимство е важно да имаш информация, която да анализираш. Нощната стража в „Игра на тронове“ пази Вестерос от най-голямата заплаха и постоянно информира кралството за опасностите. В дигиталния маркетинг също има инструменти, които идентифицират потенциалните заплахи и възможности и позволяват на предприемачите да реагират на промените в пазара, аудиторията и натиска на конкуренцията. Но дали вашата маркетинг стратегия е с пазач Самуел Тарли, или Джон Сноу? Дори вътрешното състезание понякога е гарант за добри резултати. Ефективната Нощна стража изисква да държиш всички карти и да знаеш коя да използваш. Затова добра идея е прилагането на различни стратегии в банер кампаниите и рекламите в социалните мрежи, както и ползването на няколко ретаргетинг компании. Това осигурява по-прозрачни и ефективни резултати, а различните потоци данни помагат да се определят точните разходи за продажба.
#2. Избери съюзниците си мъдро и ориентирай дейностите си към резултат
Когато конкуренцията не ни диша във врата, често ставаме мързеливи и това е деструктивно за мотивацията. Историята на Робърт Баратеон показва как мързелът се промъква, докато другите лордове само чакат да завземат властта. Кандидатите за Железния трон подсилват мощта си с правилните съюзи (Баратеон-Ланистър или Ланистър-Тирел например), докато идентифицират и унищожават конкуренцията. В реалния свят имаш нужда от добри съюзници, за да успееш. Дали те ще осигуряват технологиите, или ще са консултанти, твоят успех зависи и от хората извън твоята компания.
Модерните компании използват множество стратегически партньорства с различни технологични изпълнители. Те се фокусират не само върху краткосрочната перспектива, но и върху дългосрочния подход – да напомнят на стари потребители за себе си, или да се свързват отново с такива във върховите точки на продажбите (сезонно пазаруване). Оказва се, че покупката в миналото прави шанса за нова покупка много по-висок. Затова и ползването на различни съюзници помага за дългосрочно по-добрите резултати.
#3. “След като веднъж приемеш недостатъците си, никой не може да ги използва срещу теб”
В „Игра на тронове“ само Джон Сноу получава шанс за втори живот. Когато даден клиент изпадне от таргетирането, постепенно го губиш в полза на конкурентите си, които са по-бързи и по-умни в достигането до него. Ако обаче станеш майстор на ретаргетинг стратегиите, можеш да прикриеш слабостите си и да останеш в първите редици.
#4. Не спирай колелото. Счупи го!
Денерис Таргариен завладява голяма част от света с 3 яйца и вяра в съдбата си. И сега, когато достига Железния трон, армията й е изградена от велики победи и славата й я издига до пълноправен кандидат за властелин на света. Всичко това става възможно с три важни детайла – трите й дракона!
За да си различен трябва да се отличиш от конкуренцията, но също и от решенията, които те използват. Необикновените резултати изискват необикновени методи. Инструментите, задвижвани от новите технологии могат да ти помогнат да подобриш представянето си, така че дръж ума си отворен и не се страхувай от новите възможности. В света на дигиталната реклама дълбокото учене може да бъде твоят дракон. Това е най-обещаващото подразделение на изкуствения интелект, което прави персонализирания регаргетинг по-ефективен с над 50%.
#5. „Всеки полет започва с падане”
Да станеш майстор на ретаргетинг технологиите и да победиш конкуренцията не е лесно. Изисква седмици и месеци образоване, анализ на данните и дори няколко провала, докато оптимизацията достигне връхната си точка. Но когато тези болезнени уроци са в миналото, бизнесът става хипер-оптимизиран и приходите растат без допълнителни бюджети.
*Александър Ангелов прекарва дните си като акаунт мениджър за Румъния и България на RTB House - технологична компания, която предлага модернистични ретаргетинг технологии за най-големите търговски марки в над 1000 кампании на 40 световни пазара. Вечерите често са запазени за епичната сага на Джордж Р. Р. Мартин.
Коментари