Предприемат се стъпки за обединяване на браншовите организации в туристическия сектор. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова по време на среща с туристическия бранш, инициирана от КРИБ И КНСБ в рамките на Националната кампания “Бизнесът на светло за по-добро бъдеще”.
Ангелкова обясни, че в момента има 203 туристически обединения и сдружения, като ще се работи за драстично намаляване на този брой. Предлага се браншовите организации в туризма да са не повече от 6, да са национално представени и да са разделени на секторен принцип, обясни още министърът на туризма по време на срещата.
Разединението сред туристическия бранш и проблемът със „сивотата“ в туризма бяха основните акценти по време на дискусията, в която взеха участие представители на морски курорти като „Албена“ и „Слънчев бряг“, работодатели в сферата на зимния туризъм, малки сдружения и представители от сектора на балнеологията и СПА туризма.
"Всички знаем, че проблемът със сивия сектор е голям. Над 30% от икономиката на България е в сивия сектор, като има определени отрасли, където процентът е по-голям. Туризмът е един от проблемните браншове“, каза в началото на дискусията председателят на КРИБ Кирил Домусчиев. Той посочи като проблем липсата на силна браншова организация в туризма и призова отделните сдружения и организации да работят заедно. "Трябва да се направи необходимото, за да може този сектор да излезе "на светло", каза още Домусчиев.
Николина Ангелкова от своя страна изтъкна нуждата от съвместна работа между бизнеса и държавата. Тя обърна внимание, че при започването на работата на Министерството на туризма проблем е била липсата на подзаконови нормативни актове, за да може да се осъществи действието на Закона за туризма. Подобна въведена мярка, по думите на министъра, е наредбата за единната система за туристическа информация, която свързва системите на хотели с тези на Националната агенция за приходите и МВР. Така знаем кой и кога се регистрира, каза Николина Ангелкова.
Министърът на туризма коментира още стъпките, предприети за промотиране на България като туристическа дестинация. „През 2016 година сме заложили фокус на онлайн рекламата“, заяви Ангелкова, добавяйки впоследствие фокусирането върху Турция като целеви пазар и по-облекчения визов режим за турски граждани.
Министърът обясни още, че се работи с авиокомпании, най-вече с нискотарифни, за да се увеличат полетите към летищата във Варна и Бургас. Коментирайки обаче активността сред чуждестранните туристи, хора от бранша посочиха, че летището в Пловдив представлява един изключително важен фактор за развитието на зимните курорти в Боровец и Пампорово, който обаче не се използва.
"Трябва да се работи за засилване на рекламата в Турция. Турция е огромен пазар, който има нужда от зимен туризъм“, заяви хотелиерът и ресторантьор от Банско Борислав Малинов. Базирайки се на своя опит, Малинов също посочи като проблем наличието на сива икономика в туризма. "Касовата бележка в Банско е туристическа атракция“, каза Малинов и заяви, че 70% от хотелите и механите в курорта не издават касови бележки и не регистрират туристи.
От бранша поискаха въвеждането на патенти за малките семейни хотели и ресторанти и механите, а идеята беше подкрепена от министъра на туризма. Същевременно според представители на бранша държавата трябва да търси диалог с тези организации, които реално създават работни места и плащат данъци.
Марин Беляков, изпълнителен директор на „Пампорово“ АД, предложи въвеждането на по-ниско ДДС в рамките на 9% за всички туристически услуги, включително ски услуги. Идеята му намери одобрението сред представителите на брашна, присъстващи на срещата.
Коментари