Започва сезонът на големите пътни ремонти, а с него и голямото харчене на бюджетни средства. Вече е в ход обществена поръчка на стойност 152 млн. лева за рехабилитация за 15 отсечки с обща дължина 238 километра. Тя бе обявена в началото на месеца. Средствата са по новата оперативна европрограма "Региони в растеж".
Според конкурсната документация средната прогнозна цена е около 630 000 лева на километър, пише в. "Сега". Дни преди старта на тази поръчка шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров обясняваше, че за нормален ремонт и "за да пътуват хората спокойно, са нужни 300-400 хиляди лв. на километър". Изглежда, че поправката на 15-те отсечки ще струва доста по-скъпо. От АПИ имат обяснение за това - инж. Лазаров обясни, при липса на ежегодни грижи и редовни ремонти разходите за обновяване се увеличават. Парите за рехабилитация дори можели да догонят стойностите като за ново строителство, стана ясно от думите му.
В сряда правителството реши бюджетът да отпусне 120 млн. лв. - отново за подобряване на републиканските пътища. Ще се ремонтират виадукти на "Хемус" и участъци от шосета в Северна България. Според регионалния министър Лиляна Павлова се очакват поне 60 млн. лв. по-високи приходи от по-скъпите винетки и вероятно част от финансирането ще дойде от там. Миналата година правителството пак отпусна целево средства от централния бюджет - за обновяване на участъци от магистрала "Тракия" и "Хемус" в старата част с виадуктите. Тези съоръжения не бяха виждали основен ремонт десетки години и глътнаха много милиони.
Въпреки направените огромни инвестиции през последните години в ново строителство и ремонти АПИ отчете наскоро, че 30% от пътищата в България са в лошо състояние. Значителна част от бюджета на агенцията отива именно за рехабилитация на отсечки, но парите потъват основно в пълнене на дупки и все се оказват недостатъчни. Затова за обновяването на 20 000 км републиканска мрежа се разчита и на пари от еврофондовете, както и на заеми от международни банки.
Коментари