Въпреки предприетите мерки в последните години фалшиви таксита продължават да мамят клиентите. Сред най-честите методи са необявени тарифи, имитиращи табели и устройства, които тайно удвояват изминатия километраж.
"Върху подобни коли обаче трудно се упражнява контрол. Въпреки че е откровена измама, цивилни автомобили се проверяват само с присъствие на полицията", коментира пред bTV Дамян Войновски, гл. секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ). По думите му гранична полиция и управата на летището носят отговорност за пропускателния режим в района.
Преди дни във Варна държавната агенция по метрология и технически надзор залови такси с „помпа”. Маршрутът е от летището до квартал ”Бриз”. По принцип разстоянието е 12,5 км, но таксито-измамник отчита 20 км. При разглобяване на автомобилното табло се вижда и „помпата”, която при натискане на дистанционно внася допълнителни импулси и променя показанията на апарата.
„Така е програмирано, че с едно натискане да качи с 12%, с две натискания 25%, с три натискания 50%, а с четири натискания 100%", обясни Валентин Стойчев, ръководител на Държавна агенция по метрология и технически надзор за Североизточен район. Снабдяването с подобни устройства е лесно. В същото време са трудни за откриване при проверка. По думите на Стойчев всеки средно грамотен електротехник може да го изработи-няколко елемента, две интегрални схеми и устройството е факт.
Макар тази намерена помпа да е първата във Варна за настоящото лято това далеч не е единичен случай.
Основна пречка за ефективните проверки на таксиметровите автомобили се оказва комуникацията между шофьорите. Стефан Цанков, председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, заяви, че те се предупреждават помежду си и повече от две-три коли не могат да бъдат хванати на една акция. Той апелира потребителите да подават сигнали.
Коментари