Терминалите за самообслужване са само един от каналите за купуване на винетки. Така Радослав Николов, съветник на регионалния министър, след като 3 пъти беше попитан защо само на ГКПП "Капитан Андреево" е имало машини за електронни винетки от всички ГКПП на българските граници. Но дори на "Капитан Андреево" имало само два апарата.
Николов в крайна сметка уточни, че практиката в други държави, без да ги изброява, била да се купуват винетки не на самата граница, а на бензиностанции и заведения, близки до границата.
Към момента имаме 100 машини за винетки, до края на месеца сигурно ще се бъдат инсталирани и останалите (бел. ред. – до 500), допълни Николов пред Нова телевизия, без да каже защо не са били инсталирани до 1 януари, след като тогава се въведе електронната винетка. По думите му, в понеделник (7 януари) щяло да бъдат пуснати "на каса" електронни винетки по всякакви обекти, включително търговски.
Радослав Николов не отговори и на друг въпрос – кой е взел решение за разполагането на машините. Той обаче заяви, че била "отстранена" грешката, при която може да се плати два пъти за една винетка, за един автомобил. Съветникът отрече информацията, че всъщност АПИ в заложеното задание е искала да може да се прави така – да се купува повече от веднъж една винетка за едно превозно средство. "Някои от случаите са основателни и ще бъдат разгледани, но някои от случаите са грешка от страна на потребителите", категоричен беше Николов. Той обясни, че при плащане на електронна винетка минавали 5 минути, преди това да се отрази. Нека това не става повод за генерализиране, призова той.
Що се отнася до конвертирането на хартиена винетка в електронна, Николов каза, че се спира тази опция, защото може да има измами – при въвеждане на неверни данни. На конкретно питане какво точно представлява измамата, обяснението беше, че с неверни данни всъщност може да се опита с една винетка да се "покрият" повече автомобили.
180 млн. лева с ДДС е целият обхват на цялата тол система. Нямало обаче месечни плащания и отчисления за поддръжката, но не е ясно и колко ще струва поддръжката след изтичането на гаранционния период (2 години). Появи се информация, че месечно това ще струва 700 000 лева, но Николов не я потвърди.
Обобщението на Николов беше, че със сигурност ще има "конкретни технически проблеми", но в дългосрочен план системата ще се отплати. Той каза и, че не всички ще успеят от първия път да си купят винетка, но като всяко нещо грешките ще се изчистят. А до 15 януари няма да има глоби за липса на винетка заради целия хаос.
Коментари