Червената линия, която не може да се премине, е да се връща машината на всеки 4 седмици, шофьорът да се връща на всеки 4 седмици на домашния си адрес – това е нарушение на правото на свободно придвижване, това е домашен арест. Така евродепутатът Ангел Джамбазки накратко изложи позицията си за пакет "Мобилност". Припомняме, че по-късно днес предстои поредно гласуване в Европейския парламент по пакет.
Джамбазки подчерта, че освен всичко друго ще има проблем и със застраховката – защото като го няма шофьорът, полицата за товара става проблемна. Нашите лицемерни съюзници – Германия, Франция, Италия и Белгия, искат да откраднат бизнеса, категоричен беше зам.-председателят на ВМРО пред Нова телевизия. Според него може би за пръв път българите водят истинска битка в рамките на ЕС за каквото и да е. Това са техните принципи – конкуренция, европейски принципи, но когато днес нашите превозвачи доставят качествена услуга, те (бел. ред. – Западна Европа) ни казват, че им вземаме хляба, настоя Джамбазки, според когото това е най-тежкото разделение на ЕС и днес няма да се реши нищо, а трябва „да се подготвим за дълго бягане”.
Евродепутатът Андрей Новаков пък каза, че при днешното заседание на транспортната комисия към Европейския парламент се надява на голям пробив поне по един от големите въпроси в пакет "Мобилност" (връщането на камиона, връщането на шофьора, спането в кабината или в хотел), за да може при следващите гласувания да се продължи успешно борбата. Не виждам време в този състав на ЕП да се гласува пакетът на второ четене, добави Новаков пред БНТ и изрази надежда това да не е началото на края на ЕС. Очаква се гласуването да приключи до около 12:00 часа българско време.
Интересен ракурс обаче даде друг наш евродепутат – Петър Курумбашев. Той предупреди, че може да се стигне до въвеждане на национално законодателство по такива щекотливи въпроси и тогава това ще е началото на края на Европейския съюз – щом националните държави си правят закони, вместо да има общоевропейско право.
Гледната точка на синдикатите
Смятам, че можеше да направи повече, но закъсняхме да обсъдим проблема достатъчно рано, да използваме всички механизми, които ЕК и ЕП ни дават. Това каза Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикатите в България. Според нея правителството нямало какво повече да направи по време на българското председателство на ЕС – трябвало да има реакция преди това, но "имаме слабости в диалога на европейско ниво".
Йорданова изказа и друга интересна гледна точка – че синдикатите в сектора и превозвачите не успели навреме да спрат лоши практики в транспорта, но не уточни кои са тези практики. Политиците реагират по различен начин, когато ние, като страна, превозвачите, като страна, реагират, категорична беше синдикалната лидерка. За нея единството не е постигнато навреме.
Йорданова призна и друго – синдикатите искат "достойни заплати"! Точно това е един от спорните въпроси между "периферията" и "центъра" в ЕС – да се плащат командировъчни в такъв размер, в какъвто е стандартният размер на заплатата в конкретната чужда държава, в която работи за времето на командировката шофьорът. Надявам се да намерим ефективен диалог сега, след като бизнесът свърши с усилията за отлагане на пакета. Много говорим за превозвачите, но малко за шофьорите, подчерта Йорданова и обяви, че не е вярно, че международните шофьори получавали 2000 евро - оценката в България е минималната работна заплата. Функцията на командировъчните е да се осигури достоен престой на шофьорите, когато са извън България по работа.
Същевременно транспортният министър Росен Желязков не се съгласи, че не били използвани всички механизми за преговори по пакета. Той призна, че от три досиета на докладчици по проекта две са срещу българската позиция и едно я подкрепя - това на евродепутата Вим Ван де Камп. Желязков каза и, че ако нещата не вървят на добре в пленарна зала, България щяла да опита да отложи приемането на пакета за следващия Европарламент. Припомняме, че предстоят европейски избори - в края на май. Транспортният министър добави и, че всъщност българското правителство правилно не обявило досието за пакет "Мобилност" за приоритет, защото то е против интереса ни т.е. с действията си България забавила пакета, но австрийското председателство го придвижило, защото е в интерес на Австрия.
Коментари