Шефът на летище София не знае турска фирма да иска концесията, готви разширение на Терминал 2


Шефът на летище София не знае турска фирма да иска концесията, готви разширение на Терминал 2
Снимка: БГНЕС

3523

До мен стигнаха изказвания, че турска фирма се готви да получи концесия. Това са слухове, аз самият не съм работил нито за турска, нито за израелска фирма. Не виждам какъв интерес би имала турска фирма да получи концесията на летище София при положение, че в Истанбул ще се развива огромен хъб за този транспорт. Това заяви Пламен Станчев, изпълнителен директор на летище София.

„Лошият директор” на летище София, който бил източил 150-200 млн., както заяви един бивш министър, е работил почти една година с този министър, който преди това беше зам.министър и отговаряше директно за летището, коментира Станчев слухове за себе си, визирайки времето, когато е бил в дружеството, преди да го отстранят и преди да се върне на този пост днес.

Пита се защо този министър не даде директора на прокуратурата, а чака 6 г., за да каже това. По повод широко разпространяваната неистина какви са причините за моето освобождаване, не мога да си представя, че някой хвърля вината на прокуратурата, че не си е изпълнила задължението. Защото имаше 5 прокурорски проверки и постановленията са на разположение, така че могат да се прочетат, посъветва Станчев. Имам актове за административни нарушения, останаха в крайна сметка 6 акта по 100 лв. и още два също с малка сума, каза той.

През последните години малко от медиите отбелязаха видимата диспропорция между преминалия брой пътници и финансовите резултати. Нормалната норма на печалба в тази дейност е между 25-30% от приходите, при летище София тя е под 5%, по- точно 4.89%. Нетната печалба на летище София е катастрофална. Защо се случва това - не може при 2 млн. пътници печалбата да е 18-20 млн.лв., посочи Станчев. Споменава се, че причината за това е загубата на пазара за наземно обслужване - пътници и карго. Броят пътници се определят често от политически и икономически фактори, те не са зависими от ръководството и заслугата не е негова. Но поставят въпрос защо ръководството на летището, въпреки загубата на определени услуги. Въпреки това са вложени нечувани пари за закупуване на техника за наземно обслужване- защо? За периода 2011- 2016 г. са инвестирани 8.8 млн.лв. Защо тези средства са похарчени за това, а не в изграждане на допълнителни площи в Терминал 2, където често има опашки за нискотарифни полети. Можеше да се направи и втора скоростна пътека за рулиране, което би повишило капацитета на полетите, особено в пиковите часове. Тези пари биха имали по-добра възвръщаемост, ако бяха инвестирани по-разумно, обясни Станчев.

Какво е необходимо, за да се подобри качеството на услугата, която получават пътниците, както и за подобряване на крайния финансов резултат? Пример за лошо управленско решение е кадровата политика на летището в последните години- оплакванията са много от пътници и от авиокомпании, посочи Станчев. Назначавани са хора без подбор и без критерии. Например, техническият секретар на съвета на директорите и завеждащият деловодството да бъде човек с осъдителна присъда. А човек с две осъдителни присъди работи в дирекция „Сигурност”. А синът на директора да работи във възлов отдел- перфектни схеми за прикриване на нарушения и за замазване на нещата, каза той.

Има много примери за едни и същи фирми, свързани с различни видни фигури в българския обществен живот, които печелят обществените поръчки тук, посочи Станчев.

Концесията е добър инструмент за управление на обекти при голям публичен интерес, коментира той. Но какво се очаква от концесионера, как ще го постигне? Необходими са сериозни разговори с авиокомпании, които могат да осигурят трансокеански или трансконтинентален трафик на пътници. Когато обявяваме концесия на летището, трябва да обявим като какво искаме да го развиваме, смята Станчев.

Трябва да се направи и оценка на ефективността на дейностите по наземното обслужване и в кои от тях можем да съсредоточим усилия, за да си върнем пазари, допълни той. Поръчал съм експертни анализи на външни експерти, разбира се, на сегашната концесионна процедура. Тогава ще се прецени какви са и възможностите, включително дали е добре летището да се развива със собствени средства или с други, но не и с концесионни пари, каза изпълнителният директор.

Той смята и че е необходимо да се разшири Терминал 2, защото вече се задъхва. В следващите 2-3 месеца ще направим всичко възможно да се отвори допълнителен капацитет на този терминал, има възможност за още един ескалатор, могат да се пренаредят и чекинг гишетата. Трябва да се изготви и задание за генерален план, допълни Станчев.

Сестрата на президента Радев е назначена с ходатайството на бившия министър Петър Мутафчиев и работи оттогава до момента в сектор „Информация”, отговори той на въпрос на медия.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички