Очаква се строителството да бъде един от моторите на икономическия растеж през 2019 г., заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на Осмия дискусионен форум „Строителството през 2019 г. – перспективи и предизвикателства“. Целта на конференцията е да очертае проблемите и предизвикателствата пред строителния сектор, както и перспективите за развитието му.
„Новият политически сезон започна динамично, но стопанската конюнктура е спокойна и предвидима, което от първостепенно значение на бизнеса“, увери Аврамова, цитирана от БГНЕС.
Според нея добрите темпове на развитие в основните сегменти на строителния сектор ще се запазят, а 2019 г. се очаква да бъде ключова и за пътното строителство.
„През тази година от МРРБ беше дадена зелена светлина на проекти за близо 3 млрд. лева, чиято реализация ще продължи в следващите години. Нашият топ приоритет остава безопасността на пътната инфраструктура“, категорична бе Аврамова. Тя припомни, че в момента Агенция „Пътна инфраструктура“ извършва инвентаризация на магистралите, първокласните, второкласните и третокласните пътища в страната, както и необходимите мерки, които трябва да бъдат набелязани. На базата на обобщен докла ще бъде направен анализ и разчет на необходимите средства, а най-тежките участъци ще бъдат с приоритет.
„Специално внимание ще продължим да обръщаме на безопасността на мостовите съоръжения. Ще бъдем безкомпромисни към качеството на изпълнението“, подчерта регионалният министър.
Тя обяви, че от началото на месеца експерти на министерството са започнали работа върху промяна в нормативната наредба, отнасящи се до гаранционните срокове за изпълнението на пътищата, както за нов строителство, така и за ремонтите.
По отношение на големите инфраструктурни обекти Петя Аврамова увери, че страната продължава изграждането на АМ „Хемус“. Прогнозите са строителството на отсечката от Ябланица до пътен възел „Боаза“ да завърши предсрочно през есента на 2019 г. В момента върви строителството на отсечката от пътен възел „Белокопитово“ до „Буховци“. До края на тази година предстои да бъдат обявени обществените поръчки за още два участъка.
За АМ „Струма“ АПИ вече обяви обществени поръчки за строителството през участъка през Кресненското дефиле в посока София. „Едно голямо предизвикателство пред строителния бранш. Трасе с тежък терен и едни от най-високите виадукти в България“, припомни министър Аврамова.
„През 2019 г. очакваме напредък и на други пътни артерии, които са важни за България – скоростния път Видин-Ботевград, магистралата Русе-Велико Търново, тунелът под Шипка, тунелът „Петрохан“ и др.“, допълни още тя. Пред участниците във форума във форума регионалният министър разкри, че правителството има политическата воля част от тези обекти да бъдат реализирани с публично-частно партньорство. Общата им прогнозна стойност над 3 млрд. лева.
Поздравително писмо до участниците във форума бе изпратено лично от председателя на Европейския парламент Антонио Таяни, в което той посочва, че страната ни се справя добре в усвояването на европейските средства, реализирайки ключови инфраструктурни проекти.
Участие в дискусията взе и вицепремиерът Томислав Дончев, който очерта перспективите пред строителния бранш от гледна точка на публичното финансиране. „Според моите изчисления до 2023 г., само от средствата на Европейския съюз, за инфраструктура ще се разходват не по-малко от 1,5 млрд. лв. на година. Като се добавят и всички останали източници с публичен характер, убеден съм, че по всяка вероятност тази сума ще се удвои“, смята Дончев.
Той подчерта, че в момента на годишна база за строителство и рехабилитация на пътища се разходват около 300 млн. от бюджетни източници, а амбициите на правителството са тази сума да се увеличи. За това ще способства и въвеждането на тол-системата.
Очакванията на вицепремиера до 2029 г. са, че европейските пари, които се разходват включително и за инфраструктура, ще бъдат със сходен и дори малко по-голям дял.
Коментари