Текущият контрол на пробите от асфалта при Своге не е бил задължение на пътната агенция, а на чужда инженерна компания, тъй като ремонтът е бил с европейско финансиране. Това уточни председателят на агенцията инж. Светослав Глосов.
Той гарантира, че с днешна дата е изследван целия ремонтиран път и не са открити проблеми извън смъртоносния 670-метров участък. В петък започва преасфалтирането му, а от държаваната агенция призовават шофьорите да карат по правилата.
В момента се извършва одит на всички пътища в страната и резултатите ще бъдат готови и обобщени до средата на септември. Проверката е по разпореждане на подалият оставка регионален министър Николай Нанков. Причина за проверката е катастрофата край Своге, при която загинаха 17 души.
От началото на следващата седмица започва инспекция на целия път в Искърското дефиле от лицензирани одитори по пътна безопасност. След трагедията в Своге възникна въпросът дали пътищата у нас се строят с по-евтини материали и без контрол. „Пътищата се строят с асвалтови смеси, които са с одобрени рецепти, като преди да бъдат положени на пътя настилките задължително се изпитват в акредитирани лаборатории”, обясни шефът на АПИ пред Нова телевизия.
След катастрофата от настилката на ремонтирания преди близо 5 години участък са взети допълнителни проби. Причината са множеството сигнали, получени за трасето. „Наистина в един сравнително малък участък има проблем – приетата рецепта за асфалтовата смес не е била изпълнена така, както е трябвало да бъде според документацията”, обясни Глосов.
Тъй като пътят се строи по договор по ФИДИК (международна система за организация на строителния процес), ангажимент на фирмата–инженер на проекта е да изпита материалите и да проведе целия контрол по време на строителството. Затова не са били взети проби от акредитираната лаборатория на АПИ. Държавната лаборатория е измерила колко е равна поставената настилка непосредствено преди приемането на ремонтирания участък.
Глосов коментира и спряна от Николай Нанков обществена поръчка за закупуване на високопроходими автомобили за пътната агенция на стойност 1,3 млн. лева. Повечето от автомобилите са за областните пътни управления, но две от колите са за централното управление – джипове на стойност 220 хил. лева с ДДС.
„Централното ръководство на агенцията не стои само в София, напротив, реагира 24 часа в денонощието в зимни и планински условия – навсякъде, където е необходимо. Когато има проблеми през зимата заради снегонавявания, все пак трябва да се стигне до тези места, за да се направи съответната организация”, коментира Светослав Глосов.
На въпроса защо е спряна обществената поръчка, ръководителят на АПИ обясни, че са допуснали грешка, като не са съгласували момента на обявяване на процедурата.
Коментари