Министърът на икономиката Емил Караниколов направи оглед на летището в Кърджали, което ще се превърне в индустриална зона, предаде БГНЕС.
За тази цел ще се изгради цялостната инфраструктура – пътища, енергетика, водопроводна канализация и паралелно с това ще се търсят инвеститори, посочи Караниколов. Според него няма да има проблеми с терена на летището, тъй като той е държавна собственост. Той отбеляза, че след миналогодишния спад на инвеститорския интерес от чужбина към страната ни, през последния месец в министерството се появили редица предприемачи. Предстои проектиране на обекта и засега не е ясен размерът на средствата, които няма да са от държавния бюджет, а от държавно дружество, уточни министърът без да се ангажира с конкретни срокове.
„Да се ограничи дисбалансът между регионите по отношение на трудовата заетост е сред приоритетите на правителството. Една мярка за справяне с безработицата в региона, която е над 13%, ще бъде създаването на регионален център на Агенцията за управление на малки и средни предприятия в областната администрация, така гражданите и бизнесът ще могат да се информират за програми и семинари. Ще бъде изграден и информационен център на оперативна програма „Конкурентоспособност“, анализите показват, че по нея в Кърджали се работи с едва 8 проекта“, обяви министърът пред представители на местния бизнес.
Те, от своя страна, поискаха административни облекчения и синхронизиране на многото публични регистри на едно виртуално „гише“. Според Караниколов този процес ще отнеме доста време, но надеждата е да приключи до 2020-2021 г. Джевдет Адем от Търговско-промишлената палата настоя кабинетът на Борисов да не подава преждевременно оставка, защото това отново би блокирало и ощетило бизнеса. По време на разговора бе поставен и старият проблем с липсата на околовръстен път на Кърджали, както и този за нуждата от разширяването на ГКПП Маказа – Нимфея, разположен на българска територия.
Областният управител Никола Чанев заяви, че тази година трафикът през Маказа се е увеличил с около 25% спрямо същия период на миналата и очакванията са темпът на нарастване да продължи. Вчера следобед той е посетил пункта, където граничните власти са го уверили, че капацитетът на съоръжението е ограничен, а пропускателната му способност е крайно недостатъчна. „През 2016 г. над 1,3 млн. автомобили са преминали през Маказа. От януари до юни т.г. са със 720 000 повече от миналата година. Държавата има воля пунктът да се ушири, но категорично няма да се съгласим да се отвори за автобуси и ТИР-ове, без да имаме околовръстен път на Кърджали. Двата проекта са обвързани, запознали сме МРРБ, ще настояваме и пред гръцката страна да ни подкрепи на междуправителствено ниво“ заяви Чанев. ГКПП Маказа - Нимфея продължава да е втори по натовареност у нас, след ГКПП Кулата - Промахон по отношение на лекотоварния трафик. Пунктът е най-удобната пътна връзка на стотици хиляди европейци към плажовете на Егейско и Средиземно море и предоставя пряк излаз на румънските туристи до Гърция.
Все повече граждани на страни извън ЕС обаче също се възползват от него и това води до допълнително забавяне, чакането за граничния контрол в летния сезон е с часове. Местни предприемачи предложиха днес да се въведе нова лента за пътниците извън ЕС. Чанев посочи, че за подобряване на организацията и контрола през пиковия курортен сезон ще се въведе допълнителна лента на вход и изход, което ще стопява с около една трета времето за чакане.
Коментари