Съюзът на превозвачите в България готви мащабен протест в столицата на 16 май. Това съобщи Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите в България. Причината за недоволството е новият пакет за мобилност, който Европейската комисия внесе в Европарламента и предстои да бъде гласуван от евродепутатите.
Според превозвачите пакетът има за цел единствено да изхвърли от европейските превози компаниите от Източна Европа, твърдят хора от бранша. Четири промени на практика биха прекроили цялата досегашна дейност на шофьорите и фирмите.
В пакета за мобилност са включени изисквания шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на тираджията да му се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл, да не се спи в кабините на камионите, промени в правилата за шосейния каботаж, който на практика ще го премахне.
Новите промени са вкарани в контекст за защита на правата на шофьорите и тяхното по-добро заплащане и право на почивка. Според хора от бранша обаче, промените са чиста доза протекционизъм за няколко държави, с което се цели големите страни в Европа да изхвърлят от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони. Всеки четвърти камион в Европа е полски. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а шофьорите у нас са близо 70 000.
„Над 120 000 семейства може да бъдат изправени пред дилемата да имигрират от страната или да сменят професията. Новата регулация, която се предвижда в автомобилния бранш, буди безпокойство в превозвачите в България и цяла Източна Европа. Те вече се готвят за най-лошия сценарий, тъй като смятат, че няма да бъдат конкурентоспособни и да заплащат на своите служители, както досега. Това от своя страна ще доведе до намаляването на приходите и масови фалити”, съобщиха от Съюза на българските превозвачи, предаде Фокус.
Основният проблем е, че намаляването на каботажа и оставянето на камиона на всеки три седмици, ще повлияе пагубно на оборота. От една страна курсовете ще намалеят значително, а ще има и нови разходи за прибирането на шофьорите.
„Ако средната печалба в бранша е 5%, то новите разходи и намаляването на курсовете, ще „изяде” този процент, а фирмите ще започнат да фалират масово”, смята Арабаджиев.
По тази причина те подготвят национално съвещание в столицата на 15 май, а ден по-късно – на 16 май национален протест пред Народното събрание.
Коментари