Много ясно е да се разграничим от всякакви опити да бъдем вкарани в някаква зависимост. Това коментира регионалният министър Лиляна Павлова относно спирането на процедурата за лот 1 и лот 2 за АМ „Хемус”. Там спечелиха фирми, свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев.
След срещата на Вишеградската четворка късно снощи премиерът Бойко Борисов обясни, че не може да има и капка съмнение и затова спира процедурата – защото витаят слуховете за участието на Пеевски и Златев. Някакви гадове са казали, че спирането на търга е било продиктувано от външни посолства.. Това са гадове, медии бухалки и негодници, възмути се Борисов, който се удържа да каже кого вижда в огледалото по аналогия с Spiegel и Делян Пеевски.
От законова гледна точка няма проблем да участват Делян Пеевски и Валентин Златев. Всяка една законово изрядна фирма може да участва. Не искаме обаче да бъдем пришивани към някои кръгове – стоп, стига, каза Павлова пред Нова телевизия. Не мога да кажа дали спечелилите първата процедура консорциуми са свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев, добави тя. Актуално е януари-февруари да се правят опити за дестабилизиране на правителството - искаме да работим прозрачно, с визия за реформи. Много е удобно да се вкара правителството в такъв режим, а тези, които най-много говорят за предсрочни избори, най-много ги е страх, подчерта Павлова.
На въпрос ще има ли проверка на служители заради спечелената за пръв път поръчка, министърът отговори, че процедурата е била изрядна. Лиляна Павлова не пожела да каже дали една от двете обжалващи компании, която е турска, е близка до Ердоган. Ние сме технократи, каза министърът и обясни, че финансовата оферта на "Ташяпъ Иншаат Тааххют" не отговаря на изискванията за процедурата. Другата компания – италианска, не е дала точна обосновка на цената, стана ясно от думите на Павлова.
Питате защо декември решихме да се строи, а сега отменяме – има срокове за обжалване, това са големи поръчки, винаги има обжалвания, обясни Павлова. Тя увери, че всеки консорциум е проверен и е изряден „правно”. Когато говорим за 800 000 000 лева държавни пари, не искаме да има и сянка на съмнение, увери регионалният министър пред Нова телевизия.
Лиляна Павлова каза и, че обществената програма е по от ОП „Транспорт”, но заради Орешарски по тази програма има драстично намаление на парите за новия програмен период. Имаме пари за АМ „Струма”, за Западната тангента на София, но за АМ „Хемус” няма европари. Затова можем да направим нова процедура, защото ще има финансиране само с държавни пари, каза Павлова. Тя уточни, че отдавна е било ясно, че за АМ „Хемус” няма да има европари.
Отново регионалният министър обясни, че първоначално оценката колко ще струва трасето е правена без да има идеен проект. След като обаче има идеен проект, става ясно, че има и оскъпяване – заради многото пътни възли, три големи виадукта, извън линейната част, добави Павлова.
Павлова изрично беше питана за евентуалния двукилометров тунел на АМ Струма и защо се дава цена от 250 млн. лева и разликата с норвежкия тунел "Лаердал", който е дълъг 24,5 км. Той е доста сложно съоръжение, с отбивки - пещери на всеки 6 километра. Оценките за строежа на "Лаердал" варират по различните източници между 100 и 139 млн. евро. Павлова обясни, че сегашният тунел щял да бъде строен по нови технологии. Много е важно дали тунелът е с една или две тръби, в каква местност се строи, поясни тя.
Коментари