Реалното тестване на тол системата ще започне от 16 август и в него доброволно ще участват българските превозвачи. За период от три месеца обаче от транспортните средства няма да бъдат събирани такси. Евентуално от 16 ноември платеното преминаване за автомобилите над 3.5 тона трябва да заработи изцяло.
Това е резултатът от срещата между превозвачите и премиера Бойко Борисов. В нея участваха още регионалният министър Петя Аврамова, заместникът ѝ отговорен за въвеждането на тол системата Николай Нанков и министърът на финансите Владислав Горанов, предаде Nova.
Към момента няма постигната договореност за обхвата на платените пътища и тарифите. Преговорите по тези въпроси ще продължат.
"От 16 август трябва да събираме тол такси - ще се наложи промяна в закона. Окончателният размер на таксите ще се вземе като решение след това", каза Аврамова. По думите ѝ до ноември трябва да са приключили всички тестове и системата да бъде въведена в експлоатация.
"Трета компания кандидатства за национален доставчик на услугата за събиране на пътни такси у нас", съобщи зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков в сряда вечерта. Повод за извънредния брифинг в пътната агенция беше въвеждането на новата тол система и избора на втори достачвик.
Към момента Агенция "Пътна инфраструктура" е подписала договори с двама доставчици – "Интелигентни Трафик Системи" ЕАД и "Телетол" АД.
Кой е новият доставчик
"Телетол" АД е създадено на 22 февруари 2019 г. с капитал от 50 000 лв. То разрабова, внедрява и управлява софтуер, услуги и системи за електронно отчитане и събиране на пътни такси, и предоставя технически решения за цялостната инфраструктура. Акционери в дружеството са "Нованор" (70%) и "Инфосистемс интернешънъл" ЕАД (30%).
"Нованор" е стартъп компания, която възниква с помощта на фонда "Илевън". Софтуерната компания развива и представя на пазара платформи за интелигентни транспортни решения. Работят както за частния, така и за държавния и общински сектор.
Собственици на компанията са Лиляна Деянова и Мартин Димитров. Двамата бяха ангажирани и с разработването на мобилното приложение LIMA на пътната агенция, което дава актуална информация за пътната обстановка в страната.
Лиляна Деянова е председател на съвета на директорите на "Телетол" АД, а Мартин Димитров представлява дружеството, според Търговския регистър. По-интересен е миноритарния акционер в "Телетол" – "Инфосистемс интернешънъл" ЕАД. Не е ясно кой стои зад това дружество.
"Инфосистемс интернешънъл" е собственост на "Информикс груп", зад която пък стои кипърската офшорка "МГ Октагон инвестмънтс", но през 2015 година офшорката продава. Подозренията са, че зад мистериозната кипърска офшорка стоят хора от управляващата партия ГЕРБ.
"Фалшива новина и спекулация са тиражираните публикации, че офшорна фирма ще събира тол таксите, заяви вчера Николай Нанков. Фирмата е с изцяло българско участие и пари от България през офшорни фирми няма да изтичат, каквото внушение беше направено, допълни Нанков. Все пак той намекна, че подписаният на 14 май договор с "Телетол" може и да не влезе в сила, ако компанията не докаже функционална и оперативна съвместимост.
Съгласно Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и техните действителни собственици, министърът на финансите издава заповед със списък на държавите, които са с преференциален данъчен режим и Кипър не е в този списък, каза Георги Терзийски, председател на Управителния съвет на АПИ, в сряда.
"Всички сме "за" въвеждането на тол системата. Обединихме се че българските пътища имат нужда от средства да бъдат рехабилитирани.
Необходими са повече от сегашните около 370 милиона лева от винетната система. Утре продължават разговорите за тарифи. Имаме нови предложения, които ще предоставим на бранша. Ще се дискутира и обхватът - и там има разногласия", каза Аврамова след срещата.
По предложение на бранша, фирмите сами ще монтират бордови устройства на всичките си автомобили - за да се види реалното движение - изминатите километри и трафикът, както и колко е транзитът.
Коментари