Нова идея на властта - да плащаме такси за минаване през тунели и мостове


Нова идея на властта - да плащаме такси за минаване през тунели и мостове
Снимка: БГНЕС

2909

За преминаване по отделни съоръжения по пътищата в страната ни, като мостове, тунели или планински проходи, също ще могат да се събират такси. Това предвижда нов проект на Наредба за условията и реда за събиране на таксите за специално ползване на републиканските пътища на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Досега в България такива такси не са налагани. Предвижда се и ред, по който да се плащат таксите за път, отдаден на концесия. У нас такива пътища няма, но имаше спорадични заявки за интерес от потенциални кандидат-инвеститори.

Не е ясно какви ще са таксите, но те ще могат да се плащат в левове или в евро - за регистрираните в чужбина превозни средства, пише вестник "Сега".

От налозите ще са освободени автомобилите на МВР, НСО, ДАНС, Спешната помощ и на въоръжените сили. Допълнително заплащане няма да се дължи, ако вече има тол такса. Плащането на таксата ще става на контролно-пропускателни пунктове преди или след преминаване по съоръжението и ще се дава платежно, гласи още наредбата.

Платените съоръжения ще бъдат посочени в приет с решение на правителството списък. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) дават да се разбере, че става дума за бъдещи обекти. Такива са тунелите под проходите "Шипка" и "Петрохан". Заговори се и за евентуални нови трети и четвърти мост над река Дунав към Румъния. В момента се плаща за преминаване и на двата съществуващи моста - при Русе и при Видин. От Пътната агенция успокоиха, че съоръженията по магистралите няма да бъдат платени, тъй като за тях ще важат тол таксата за камионите и електронната винетка за леките коли.

Проектонаредбата предвижда също в случаите, когато специалното ползване обхваща различни републикански пътища, един от които е предоставен на концесия, таксите да се определят в две части и да се заплащат по сметка на АПИ и на концесионера. До момента у нас няма пътища на концесия. Имаше запитвания от фирми от Далечния изток за евентуално тяхно участие в пътното строителство у нас, без да се стигне до по-конкретна информация.

Данните за предоставените на концесия пътища и за сметките в обслужващите банки на агенцията и на концесионера ще бъдат обявявани в централната администрация и областните пътни управления на АПИ.

Фирмите, които искат да изградят и експлоатират търговски крайпътни обекти и площадки за оказване на пътна помощ срещу заплащане и пътни връзки към тях, както и рекламни съоръжения, също ще трябва да плащат такса.

АПИ ще поддържа системите за продажба на електронни винетки, маршрутни карти и разпространението на бордови устройства за тол таксуването, става ясно от проект на постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за пътищата. Пътната агенция ще осъществява всички дейности по техническата и софтуерна поддръжка на компонентите на Електронната система за събиране на пътни такси - електронни винетки и тол такси, ще управлява процесите и контролира правилното отчитане на дължимите такси и събирането им.

Смесената електронна система влиза в сила от 1 януари 2019 г., когато хартиените винетни стикери ще бъдат заменени с електронни винетки за леки автомобили. Цените им остават без промяна. Електронни винетки ще плащат и превозните средства с тегло над 3.5 т до 16 август 2019 г., след което те ще дължат само тол такса. Предвижда се и така наречената уикенд винетка. Тя ще е с цена от 10 лева и ще важи от 12 часа в петък до 23.59 часа в неделя.

Електронната система за тол таксуване се изгражда от австрийския консорциум "КАПШ Трафик Солюшънс" за 180 млн. лева (с ДДС). Според условията на поръчката изпълнителят поема всички разходи, а като заработи системата, ще си върне инвестицията от постъпващите пътни такси. Въпреки че управляващите уверяваха, че бюджетът няма да дава допълнително средства, в края на юли правителството реши да отпусне на АПИ 180 млн. лева за тол системата.

Блокадите по двете основни магистрали - "Хемус" и "Тракия" - ще продължат още дълго време.

АПИ вече избра фирмите, които ще изработят техническите проекти за ремонт на тунелите „Топли дол“ на „Хемус“ и „Траянови врата“ на „Тракия“. Стойността на договора за проектиране на тунел „Топли дол“ е 333 408 лв. с ДДС. Изпълнител ще бъде „Пътпроект“ ЕООД. Проектът за „Траянови врата“ ще бъде изработен от Обединение „Свеко-Трансконсулт 22“, за 407 100 лв. с ДДС. Срокът за изработването и на двата проекта е 150 дни.

Започва и строежът на пътя между граничния пункт "Калотина" и Драгоман. Отсечката е с дължина 14.5 км, а стойността на договора е 137 491 883 лв. без ДДС. Изпълнител ще е "СТРАБАГ БПА" ДЗЗД . Предвижда се пътят да е с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране. Ще бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които ще са при пътните възли "Калотина" и "Драгоман". Срокът за изпълнение на поръчката е 852 календарни дни.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички