Насочване на автомобилното движение по четирите транспортни ринга в града, изграждане на буферни паркинги при станциите на третия лъч на метрото при булевардите "Монтевидео" и "Ботевградско шосе", увеличение на цените на зоните за паркиране при достигане на запълняемост над 85%, въвеждане на жълта зона в останалата част от града, ограничаване на тежкотоварното движение само в най-външния ринг. Това са част от насоки за развитието на транспорта в София от проект на план за устойчива градска мобилност на столицата с хоризонт до 2035 г. на обединението "Инфрамобилплан", съобщи в. Сега.
Фокусът е поставен върху ограничаването на движението на автомобилите в центъра, развиване на пешеходното и велосипедното движение, подобряване на обществения транспорт и създаване на градска железница.
Мерките включват още: ограничение на доставките на стоки в търговските обекти в центъра само с екотранспорт, обособяване на бусленти, както и на трамвайни и комбинирани трасета, въвеждане на системата за електронно таксуване на пътниците в градския транспорт, обособяване на транзитни, довеждащи велосипедни трасета, велоалеи в парковете, откриване на нови автобусни линии с довеждаща функция в кварталите "Овча купел" и "Люлин", развитие на метрото по бул. "Царица Йоана", по-широка зона за успокоено движение с до 30 км/ч, изграждане на система за контрол на влизане на камионите в центъра и т. н.
За целта Столичната община трябва да инвестира над 3 млрд. лв. в транспортната инфраструктура, за да подобри движението в София.
От обединението предвиждат огромната сума да бъде разпределена в три етапа: през 2019-2020 г. да бъдат разходвани 513 млн. лв., от 2021 до 2025 г. - 1.484 млрд. лв. и от 2026 до 2035 г. - 1.095 млрд. лв. Средствата трябва да бъдат осигурени от 4 места: 46% - от бюджета на Столичната община, 43% от европейски фондове, 9% от националния бюджет и 2% от Центъра за градска мобилност. Най-голяма сума е отредена за строителство на метрото - 1.627 млрд. лв., 452 млн. лв. са посочени за подобрения в обществения транспорт, 178 млн. лв. за пешеходно движение, 82 млн. лв. за велосипедно движение, 70 млн. лв. за паркиране.
"Направихме доста срещи с проектантите и в сравнение това, което ни беше представено първоначално, този доклад има доста по-визионерски вид", коментира главният архитект на София Здравко Здравков. Според него проектът е една "добра картина на настоящото положение". Той посочи, че има забележки към статистиката и анализите в него. По думите му не са разгледани и достатъчно добре възможностите за ползване на електромобили, като например къде и колко зарядни станции могат да бъдат поставени в града. Здравков поиска и по-ясни насоки за решаването на проблема със снабдяването на търговските обекти, както и конкретни мерки за подобряване на пешеходното движение, при все че то е приоритет в проекта.
Това е поредният документ с идея за ограничаване на автомобилите в центъра, който едва ли ще види бял свят в обозримо бъдеще. Ограничения за коли има заложени и в националната програма с мерки срещу замърсяването на въздуха, чийто проект е публикуван за обществено обсъждане. Опитът на общината да освободи от автомобили дори само малката ул. "Иван Вазов" в центъра обаче се сблъска със съпротивата на живеещите там граждани, които заявиха, че не искат пейки и дървета, а места за паркиране.
Коментари