Летищата на Манчестър, Цюрих и Лион са кандидати за концесията на столичния аеропорт


Летищата на Манчестър, Цюрих и Лион са кандидати за концесията на столичния аеропорт
Снимка: БГНЕС

2070

Летищата на Манчестър, Цюрих и Лион са сред кандидат-участниците в процедурата за отдаване на концесия на Летище София.

Над 15 са регистрираните досега кандидати, повечето от които ще подадат инвестиционни предложения до изтичането на крайния срок - 17 ч. на 18 ноември, петък. Публичното отваряне на офертите ще се състои три дни по-късно, в 11 ч. на 21 ноември.

Освен летищата на Манчестър и Лион сериозен интерес към процедурата са проявили още по един английски и френски летищни оператори, твърди "Стандарт".

Разбира се, интерес към концесията проявяват и "обичайните заподозрени" - германската компания "Фрапорт" и турската TAV. Това са и единствените две компании, чиито представители вече са извършили огледи на аеропорта. Германската "Фрапорт" е огромен летищен оператор, който освен аерогарите на Франкфурт и Хановер в Германия и Варна и Бургас у нас държи още летищата Анталия и Любляна, основния аеропорт на Санкт Петербург Пулково, Лима в Перу, Делхи в Индия и Сиан в Китай. Според авиоексперти "Фрапорт" кандидатства и за концесия на 14 аеропорта в съседна Гърция.

Един от сочените досега основни кандидати - летище Мюнхен, няма да участва в процедурата, тъй като неговите акционери не са му разрешавали до инвестира извън Германия.

Твърди се, че интерес към аеропорта проявяват и други компании от Турция, Китай и др.

Който и да вземе летище София обаче няма да му е лесно, тъй като проектодоговорът е изготвен така, че да бъдат отчетени всички недостатъци на тези за концесията на летищата Варна и Бургас, категорични са концесионнни експерти. Дали този договор ще бъде подписан точно в този му вид, засега никой не се наема да каже.

Бъдещият концесионер на Летище София трябва да инвестира над 306,5 млн. лв. без ДДС за 35-годишен период. Част от сумата трябва да отиде за пълното обновяване на стария Терминал 1 - за изграждане на 7 ръкава и 5 входа и изхода за пасажери, като капацитетът му се удвои до 3 млн. пътници годишно. Ако летището започне да обслужва над 6 млн. пътници годишно, концесионният договор ще може да бъде променен, като тогава концесионерът ще бъде задължен да разшири единия от двата сегашни терминала или да изгради нов, трети терминал.

При достигане на 70% от капацитета на сегашната полоса за излитане и кацане, държавата може да поиска от бъдещия концесионер да изгради и втора писта.

Ръководството на "Летище София" вече се готви да посрещне 5-милионния си пътник до края на годината. През миналата година аеропортът обслужи над 4,2 млн. пасажери. През тази обаче благодарение на експанзията на ирландската авиокомпания Ryanair, която започна да лети от София с три самолета, както и на продължаващото бурно развитие на Wizz Air, ръстът на трафика ще бъде още по-голям.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички