Продължават скандалите с ремонта на възловия булевард "Граф Игнатиев" в центъра на София.
След сигнал на неправителствената организация "Спаси София" и след проверка от страна на една от двете големи частни телевизии у нас - bTV, бяха показани ключови промени в проекта за трамвайното трасе. Става дума за влагане на неподходящи материали - така наречените виброизолационни подложки за трамвайните релси, които да обират вибрациите, и по този начин да се намали вредното въздействие върху старите сгради в центъра на столицата.
От репортажа става ясно, че инженерът, който прави проекта на релсовия път, се отказва да работи по него тъкмо заради промяната и поставянето на неправилната подложка под трамвайното трасе.
Съгласно параметрите на обществената поръчка, въпросните подложки трябва да са от нов материал и с маса около 5 кг на квадратен метър. В крайна сметка победител в конкурса е "Джи Пи Груп". След като печели търга обаче, фирмата започва да полага антивибрационен материал, за който фактически е отстранена от процедурата фирма "ПСТ градска среда Зона 2", тъй като не отговаря на минимално заложените критерии в търга. Материалът е фирма Pandrol, докато "Джи Пи Груп" печели търга с оферта да положи материал на австрийската фирма Getzner.
Според адвокат Грета Ганева настъпилата промяна в обществената поръчка е недопустима и предполага разваляне на договора (Съгласно Решение на Европейския съд по дело C-496/99 P Commission of the European Communities срещу CAS Succhi di Frutta SpA, параграф 116 гласи, че всякакви промени в поръчката, които биха довели до възможност за ново техническо и/или ценово предложение са забранени и трябва да доведат до прекратяване на договора). Става ясно, че промяната на подложките е по решение на възложителя на обществената поръчка т.е. Столична община, а експертен съвет узаконява това. В такъв случай обаче законът предвижда прекратяване на процедурата за обществена поръчка. На всичкото отгоре в експертния съвет влиза инженер Асен Тасев, който първо е в комисията, отстранила "ПСТ", но няколко месеца по-късно "по поръчка" прави експертен анализ, с който материалът на Pandrol получава зелена светлина и влиза като експерт в експертния съвет, позволил това. Членството на Тасев е одобрено лично от зам.-кмета по транспорта Евгений Крусев.
Инженер Румен Борисов, проектирал релсовия път, се отказва от работата по проекта, тъй като не желае да одобрява подложка, която не отговаря на проекта.
Активистите от "Спаси София" междувременно правят изчисления, че с така направената подмяна в материалите в движение, фирмата, която работи по трасето, си спестява около 160 000 лева.
В крайна сметка новият проектант на проекта, инж. Красимир Жеков, слага подписа си под промяната на подложките за трамвайните релси, а от "Джи Пи Груп" казват, че направената промяна е по искане на възложителя.
Междувременно австрийската фирма Getzner търси Столична общината, за да разбере защо са отказани избраните първоначално техни материали. Стига се дори и до комуникация през австрийското посолство у нас, но отговор от администрацията на Йорданка Фандъкова няма.
От "Спаси София" заявиха, че искат оставката на заместник-кмета по транспорта Евгени Крусев, тъй като по думите им той е подписвал всички промени по проекта.
Поканен за коментар в ефира на "Тази сутрин", Евгени Крусев посочи, че повечето от нещата в репортажа са били неистина. "Да, аз назначавам комисията, която разглежда офертите. И подписвам това, което комисията ми предложи. Подписвам спечелването на тази фирма, която е предложила най-добрата оферта", отбеляза Крусев. Той призна, че не познава в детайли Закона за обществените поръчки. Крусев коментира, че няма как той да упражнява контрол върху проектанта на самия проект. По думите му експертите имат за задача да дадат най-компетентно решение.
Крусев не можа да каже дали трябва да има нова обществена поръчка поради подмяната по време на стартирането на проекта на съответната подложка. Заместник-кметът посочи, че промяната на материала се осъществява от експертен съвет от 29 души, който одобрява това.
Още подробности прочетете в Actualno.com.
Коментари