В 48 населени места в Северозападна България за населението не е осигурен обществен транспорт. За други 43 населени места има транспортни връзки под 5 дни в седмицата, което затруднява достъпа до работа, административни, здравни и образователни услуги. Това показва одит на Сметната палата.
При анализа са установени съществени пропуски и слабости както в нормативната уредба на обществения пътнически транспорт, така и в действията на отговорните органи и институции.
Разглежданият район обхваща териториите на областите Видин, Монтана, Враца, Плевен и Ловеч. Общините на територията на петте административни области в Северозападния район са 51. За периода 2014 – 2016 г. 33 от тях получават държавна субсидия за обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и гранични райони.
Сметната палата установява, че в разработването на транспортните схеми има редица нарушения. Например, нормативно не е определено понятието „маршрут“ (спирки – начална, междинни, крайна; дължина; скорост) и как следва да се определи дадена автобусна линия. Неправилното интерпретиране на термина „маршрутно разписание“ води до разпокъсване на превозната услуга по дадена автобусна линия между различни възложители и изпълнители.
Обществените превози на пътници се възлагат от общините. В случаите, когато се предвижда превозвачите да получават компенсации за пътувания по намалени тарифи и за реализирани загуби от превози по нерентабилни линии, превозите се възлагат по Закона за обществените поръчки или Закона за концесиите.
Изследваните общини са спазили нормативните изисквания за възлагане на превозите при 92 на сто от сключените договори. Изискванията не са спазили общините Белоградчик, Враца, Вършец, Кула, Мездра и Плевен, в резултат на което са лишили превозвачите от възможността за получаване на компенсации и са създали риск за превозната услуга, сочи още одитът.
За да бъде защитено населението от прекъсване на обществения автобусен превоз, нормативно е предвидено договор за превозната услуга по дадена автобусна линия да бъде удължен до две години. Тази възможност обаче крие риск кметовете да я използват за удовлетворяване на интересите на превозвачите и да се отлага провеждането на процедура за конкурентен избор на изпълнител. Например, кметът на община Видин (мандат до октомври 2011 г.) в нарушение на законовите изисквания, удължава сроковете на 6 договора над разрешения двугодишен срок. Удължаването на три от тях е подписано повече от година след изтичането на договорите, а при другите три – много преди тяхното приключване (между две и три години). За допуснатите нарушения не е предвидено търсене на административна отговорност.
Използването на средствата от държавните субсидии
Право на субсидия за нерентабилни превози по междуселищни линии имат превозвачите, извършващи превози до населени места с жители до 500 души и включени в списъците на населените места в планински или гранични райони. Критериите за определяне на характера на населените места като планински или гранични обаче , са непълни и не достатъчно обективни. Това е довело до лишаване на дадени общини от полагащите им се средства за субсидии за междуселищни пътнически превози. Например, общините Видин и Козлодуй не попадат в списъка на общини с гранични райони, което затруднява кметовете да осигуряват транспортната свързаност между малките населени места и общинския или областния център.
Липсват и нормативни изисквания и критерии при определяне на нерентабилните градски линии, подлежащи на субсидиране. Съществува и голяма диспропорция между средствата за субсидиране на двата вида превози – около 80 на сто от общия размер на средствата за субсидиране на нерентабилни превози отиват за вътрешноградски превози и едва около 20 на сто за междуселищни превози.
Разпределението на субсидиите за нерентабилни превози се извършва от ИА „Автомобилна администрация“ въз основа на подадени от общините данни за финансовите резултати на превозвачите. Поради липсата на контрол от страна на общините съществува риск от неточно и невярно представени данни в месечните справки за финансовите резултати на превозвачите. Например, представените от общините данни показват, че превозвачите отчитат все по-големи загуби. В същото време, с предоставената от държавата субсидия се компенсира под 10 процента от отчетените загуби. Това показва, че превозвачите извършват превозите по нерентабилните линии при привидно нарушен икономически интерес, установили са още от институцията.
Коментари