Предложенията, касаещи разделянето на Закона за движение по пътищата на три отделни закона (първият от тях ще засяга самото движение, вторият – шофьорите, а третият – превозните средства), изкристализират все повече. Идеята за делението е доста стара, но вече по нея работи работна група и скоро се очаква да се стигне до дебат в парламента.
Драстично се предвижда да скочи глобата за неправоспособни шофьори – 600 лева. Това се отнася както за тези, които нямат книжки, така и за хора с отнети временно свидетелства. В момента санкцията е от 100 до 300 лева. По-висока санкция ще има за преминаване на червен светофар – тя се повишава от 100 на 150 лева. Също с толкова ще се глобява шофьор, ако не даде предимство на велосипедист при преминаването на велосипедна пътека, пише в. "Сега".
С 500 лева пък ще се наказва собственик или вписаният в свидетелството за регистрация ползвател, който предоставя управлението на автомобила си на лице, употребило алкохол или наркотици. В настоящия закон глобата също варира между 100 и 300 лева. Санкция от 300 лв. се предвижда за управление на МПС с обявена за изгубена, открадната или с изтекла давност шофьорска книжка.
В проектозакона е предвидена глоба от 20 лева за шофьори, които превишават скоростта с до 10 км/ч. В момента наказанието се прилага за превишаване с 10 и повече км/ч. Това означава, че занапред ще могат да глобят и за над 5 км над разрешената скорост, въпреки че има допустима грешка при техниката за контрол, която е в рамките на около 2-3 км.
Всички тези предложения предизвикаха критики от известни експерти, подвизаващи се по телевизионните студия. Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по автомото подготовка е категоричен, че наказанията се измислят само спрямо шофьорите, но не и спрямо тези, които поддържат пътищата. Пред БНТ той попита и защо има предложение за забрана за млади шофьори да карат коли над 67 конски сили за половин година, а не се мисли за по-добро обучение. Христо Радков от Българското обединение на шофьорите подкрепи колегата си и попита къде и каква е статистиката, обуславяща такава забрана, а бившият началник на КАТ Алекси Стратиев подчерта за пореден път, че в България няма как и кой да събира глоби. Той не се съгласи и с твърденията, че нямало предвидени мерки срещу институции - има предложения да се налагат глоби на длъжностни лица, които не са си свършили работата.
Коментари