Днес, 4 юни, предстои обсъждането и гласуването на последния раздел от т.нар. пакет "Мобилност" на ЕС. Този раздел касае директно бизнеса на превозвачите.
Досега бяха приети правилата за т.нар. командировани работници, като най-важният аспект е да има равно заплащане съгласно стандартите на държавата, в която са командировани да работят.
Най-важните три аспекта в пакета, касаещи превозвачите, са следните:
1. На всеки 3 седмици шофьорите да се връщат вкъщи. Тук има предложение от нашите евродепутати срокът да е 6 седмици, защото България е периферна държава.
2. Да има задължително преспиване в мотели или хотели за шофьорите. Тук проблемът е какво се случва с камионите и товара им, тъй като няма достатъчно охраняеми паркинги.
3. Да има повече охраняеми паркинги, което е предложение на нашите евродепутати.
Не очакваме днес да се финализира целият пакет, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на превозвачите. Той поясни пред Нова телевизия, че превозвачите наблюдават търсене по всякакъв начин от страна на някои евродепутати да пробият – включително с новини като тази, че българските шофьори се дрогират, за да си изпълнят курсовете.
Вижда се, че се задълбочават различията и много трудно ще се стигне до текстове, които да са компромисни, смята юристът на Съюза на превозвачите Мадлен Кавръкова. Нашите основни аргументи въобще не се разглеждат, добави тя. И посочи – нарушава се принципът на свободно движение на работната ръка. Не може да се приеме, че един шофьор е командирован в друга държава – за един ден един шофьор може да премине през две държави, в коя е командирован, попита задочно Кавръкова. Тя е убедена, че в рамките на тази година въпросът с пакет "Мобилност" няма да се реши.
Имаме среща с министър Московски в 10:00 часа, за да обсъдим конкретни стъпки. Това е добре обмислено от нашите западни партньори – Франция и Германия, за да фалират един работещ бизнес и може и да успеят, изрази опасение Арабаджиев. Той изрази задоволство от действията на правителството, парламента и евродепутатите, след като беше попитан какво ще правят превозвачите ни, ако накрая няма компромис. Ако няма компромис, готови сме на всичко – протести в Брюксел, навсякъде по Европа, бизнесът е притиснат до стената, заключи Арабаджиев.
Реакцията на военния министър
Крайно време е да излезем от този приспивен сън, че в Европа ни третират като равни. Без никакво основание ни накараха да затворим първите четири реактора на АЕЦ „Козлодуй”, за да може Франция да защити инвестицията си в Румъния. После – "Южен поток" не може, а "Северен поток" може. 14 млрд. лева е оборотът на българските превозвачи, хранят се над 100 000 души – крайно време е да излезем от този дълбок сън, че Брюксел се грижи за нашите интереси. Това заяви военният министър Красимир Каракачанов, според когото целта е 14-те млрд. лева да идат в чужд джоб.
Каракачанов посочи, че на срещата на върха на ЕС в София в средата на май големите западни държави искали нещата за пакет "Мобилност" да се решат през есента, когато председател е Австрия, а тя подкрепя визията на Макрон. За инвестициите на големи западноевропейски компании в Иран обаче искаха да сме солидарни всички в ЕС. Това го разбираме като удар по българската икономика – не очаквайте солидарност за вашата икономика. Световната история не познава голяма държава да се е трогнала от воплите на по-малка държава – това приятелство ли беше, ударът с АЕЦ "Козлодуй" приятелски ли беше, с "Южен поток" приятелски ли беше, възмути се министърът на отбраната.
Попитан защо се получава така, след като сме много силни в Европа, Каракачанов отвърна, че може да втвърди тона, макар да не можем като Великобритания да излезем от ЕС.
Коментари