Задръствания се оформиха по магистрала между Франция и Белгия поради първия от поредица от протести, които профсъюзи планират в страните от ЕС срещу реформи, засягащи шофьорите на камиони и автобуси - т.нар. пакет "Мобилност" (Макрон), предаде БГНЕС.
Европейската комисия предложи реформи, които дават на работодателите по-голяма свобода на действие, когато те определят графиците на водачите. "Ако това означава по-дълги часове работа и по-малко почивка, то това е сериозен риск за пътната безопасност и здравето на водачите", заявиха от Европейската федерация на транспортните работници (ETF) на техния уебсайт.
В това съобщение се казва и, че плановете също така подкопават принципа на равно заплащане за еднакъв труд в една и съща страна за трансграничните работници от ЕС. Например, реформата "временно освобождава шофьорите от прилагането на правилата за командироване, съгласно които на командированите работници трябва да се плаща съгласно местните стандарти на мястото, където и да работят".
Всъщност тази поправка - да не важи равното заплащане, беше описана като "пълен успех на предложенията" от българското правителство и от евродепутатите ни, особено Ангел Джамбазки, преди да стане ясно, че далеч не всичко по пакет "Мобилност" е решено и тепърва за неща като например връщането на шофьорите на всеки 4 седмици в страната по регистрация на фирмата, за която работят, трябва минимум да се воюва, ако не и, че е загубена кауза. А на 10 януари български превозвачи трябва да протестират в Брюксел заради други параметри на пакет "Мобилност" - например точно този за връщането на шофьорите.
Според полицейски данни, днес (7 януари) трафикът край Рекем в Западна Фландрия, Белгия (на E17), е бил сериозно затруднен за около 90 минути в тази сутрин заради протест, за който призова Белгийски транспортен съюз. Съюзът е част от ЕТF, която се противопоставя на предложените реформи на ЕС, които биха могли да намалят времето за почивка на шофьорите на камиони и автобуси.
Представители на ETF заявиха, че може да има повече протести в страни като Франция и Холандия, преди транспортната комисия на Европейският парламент да обсъди реформите на 10 януари. Съюзите в Италия са готови да организират национална стачка, ако комисията по транспорт на парламента приеме много от новите правила.
Заместник-ръководителят на Белгийския транспортен съюз Джон Райнерт заяви, че полицията е виновна за задръстването, като отхвърлила предложението на съюза да насочи камиони през паркинг, за да получават шофьорите брошури. На местата на други три протеста, включително на две магистрали към Холандия, не е имало блокиране на движение, каза Райнерт.
Коментари