След разгорещен дебат Столичният общински съвет (СОС) прие Програмата за управлението на качеството на атмосферния въздух (КАВ) на Столична община за периода 2015 – 2020 г. За нея гласуваха 52 общински съветници, като трима се въздържаха.
Припомняме, че програмата за управление на качеството на атмосферния въздух е в сила от 2015 г.
Сред мерките в програмата са електромобилите и хибридните автомобили да паркират безплатно в София. Целта е да се стимулира ползването на екологично чисти превозни средства. Обмисля се също така и за облекчения на данъците или изобщо да не се плащат налози от притежателите на електромобили и хибридни автомобили.
Облекчения ще има и за мобилните търговски обекти, които продават сандвичи, плодове, зеленчуци и други.
А иначе комисията по околна среда към Столичния общински съвет подкрепи Доклада за качеството на атмосферния въздух.
Стана ясно, че се предлага нова мярка, която да е свързана с повишаване на привлекателността на градския транспорт.
На всеки три месеца да се внася в комисията по околна среда, земеделие и води информация за мерките, които се изпълняват по програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух в София, гласи друго предложение на общинските съветници.
Калоян Паргов от квотата на БСП в Столичния общински съвет коментира, че въпреки похарчените милиони за подобряване на атмосферния въздух, той е с пет пъти по-високи стойности на замърсяване. Той отбеляза, че личната хигиена е най-важната първа мярка за здравето на един човек. А миенето на улици е една от водещите мерки за справяне с фините прахови частици. Той предложи да се намали и трафика в градския център, тъй като това щяло да доведе до повече приходи в градския транспорт. Паргов предложи и почасово време за безплатно ползване на градските автобуси.
Иво Божков от Столичния общински съвет направи предложение за оттегляне на точката, свързана с доклада за качеството на атмосферния въздух. Той се мотивира, че този доклад не може да бъде открит и че гражданските организации не са получили информация, че този доклад ще се гласува от Столичния общински съвет.
На финала на разгорещения дебат думата взе и кметът на София и заместник-председател на ГЕРБ Йорданка Фандъкова.
"За мен като кмет на София това е най-важният документ наред с темата сигурност, темата здраве не може да бъде изместена от останалите теми". Това е въпрос, който се решава не от една институция, това е тема, която засяга работата на общината, работата на правителството, на законодателя и разбира се, на цялото общество, каза Фандъкова. Изработването на програмата беше възложено на най-добрите учени и специалисти в България от Химикотехнологичния университет. Точно в този период приехме и програмата за модернизация на автобусите, не сме спирали да строим и метро, коментира още столичният кмет Йорданка Фандъкова. Всяка нова мярка ще бъде проучена, всеки опит е добре дошъл - правим дискусии, правим форуми. Това наистина е изключително важен документ и през него предстои работа във всички сфери, категорична бе тя.
По отношение на градския транспорт очакваме нови 12 км метро, за да спестим над 90 000 тона годишно вредни емисии. Подготвяме газови автобуси. Въвеждаме електробуси, вчера пуснахме поредния четвърти тестов. Планираме изграждане на нови зарядни станции за електроавтобуси. Нови 50 км велоалеи са заложени.
Много важна мярка е и сериозният контрол при годишните технически прегледи на автомобилите, за да може да не се пускат автомобили, които нарушават закона от гледна точка на екологични норми, коментира още Фандъкова. Системата за управление на трафика е също важна инвестиция, продължаването на рехабилитацията на улиците и булевардите, инвестициите в зелената система, заедно с изграждането на новите паркове са другите теми, които набеляза столичният кмет. По отоншение на отоплението ще бъдат въведени стандарти при отоплението с дърва и въглища. Ще продължат програмите за енергийна ефективност като индиректна мярка за справяне със замърсяването на атмосферния въздух, посочи още Йорданка Фандъкова.
Междувременно част от общинските съветници не бяха прочели доклада за мерките за опазване на чистотата на въздуха.
Коментари