Спирането на влак може да се приближи до атентат. Скачането на релсите е опасно и трябва да е наказуемо, защото не се знае кой скача. Така изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров коментира на пресконференция протеста, при който граждани блокираха с телата си пътя на бързия влак от София за Горна Оряховица.
Според него при следващия такъв инцидент може да става въпрос за терористичен акт. Владимиров на няколко пъти обяви, че разбира защо е недоволството на хората и се извини за забавянията, но и се оправда с тежките зимни условия.
Той напомни, че единствено релсовият транспорт се е движел в тези тежки условия. "Само за една седмица в сервиза са влезли 20 машини след сблъсък с преспи", каза още той. По думите му именно това е причината да се разреди графика на ключови направления.
Владимиров уточни, че БДЖ ще успее да се справи и да "закърпи липсите", но за да се решат всички проблеми и железниците ни да са поне на "средноевропейско ниво" ще са нужни 800 млн. лв. По думите му 600 млн. лв. могат да дойдат от концесията на летище София и още около 200 млн. от капиталов трансфер. Според него с тези средства ще могат да се осигурят още 15 мотрисни влака.
"Концесията е ключов елемент от стратегията на това правителство за спасяване на железницата и този въпрос трябва да бъде решен през 2017 г.", добави той. "Който и да поеме следващото правителство, от темата за финансирането не може да се избяга, ако искаме да имаме железница, развита поне на средно европейско ниво", категоричен беше Владимиров.
На днешната пресконференция от БДЖ разпространиха и данни за състоянието на БДЖ към края на 2009 г. и за сегашното състояние. Според тях през 2009 г. дълговете са били близо 850 млн. лв., а загубата в размер на 67 млн. лева. Излишният капацитет от служители е бил близо 6600.
Владимиров подчерта, че от тогава задълженията са намалели с почти 50 %, а загубата е сведена до 8 млн. лева. Приключили са 14 дела с искове за 226 млн. лева. Почивното дело е изведено от 1,9 млн. загуба на 250 000 лева печалба. По думите му всичко това е благодарение на успешната реформа в компанията.
Владимир Владимиров изтъкна, че в периода 2010-2016 г. са изплатени главници, наказателни и текущи лихви в размер на 559 млн. лева. Този ресурс е излязъл от БДЖ, а можел да бъде насочен за закупуване на нови мотрисни влакове и инвестиции в дружеството. "Ако този ресурс не е излязъл от БДЖ, е можело например да се закупят 30 нови мотриси. Така 55 % от влаковете, които сега се движат, щяха да са мотрисни. Това би означавало и по-голям комфорт за пътниците", каза още той.
Според данните през 2016 г. се отчита спад в броя на пътуванията и 3% спад в приходите спрямо предишната година.
Коментари