Необходим е изцяло нов модел на управление на пътищата в България. Това е решение на българската държава, но ние сме готови да помогнем. Така бившият шеф на КАТ и председател на Института за пътна безопасност Богдан Милчев.
От името на общо 14 неправителствени организации (Институт за пътна безопасност, Сдружение "Велоеволюция", "Спаси София", Сдружение "Клуб Форд", Балкански институт за възстановяване и развитие, Сдружение "СЕГА", Обществен съвет за пътна безопасност, Граждански комитет "Равни пред закона", Българска асоциация за закрила на пациентите, Сдружение на българските професионални шофьори, Българска асоциация за рекреация, интеграция и спорт и Движение за европейско развитие на българските железници) Милчев поиска правителството да приеме представители на организациите и да стартира диалог за промяна. А Радостина Петрова от сдружение "Велоеволюция" съобщи, че довечера, в 18:30 часа пред Министерския съвет, ще има шествие в подкрепа и на аналогично събитие във Варна – заради смъртта на балетиста Мартин Чикалов, който беше прегазен, докато буташе велосипеда си на пешеходна пътека. Петрова поиска ясна рамка за работата на обявения нов мегаорган относно безопасността на пътищата – дали има програма за работа, дали ще дава редовен отчет и т.н.
От страна на организацията "Закрила на пациентите" адвокат Пламен Таушанов обяви, че няма точна статистика колко са ранените при катастрофи – със сигурност хиляди. Затова и той "не очаква рязко подобрение" при намалението на смъртността по пътищата. Припомняме, че целта е намаление на смъртността с 50% до 2020 година спрямо 2010 година съгласно Националната стратегия за подобряване безопасността в движението по пътищата в България. Таушанов постави и други въпроси – какво всъщност се случва що се отнася до бързото пристигане на "Спешна помощ", какво се случва при поставяне на импланти на пострадали от катастрофи. Адвокатът каза, че 20% от пострадалите с нужда от импланти свършват в болница, с опасност от болнична инфекция, която може да доведе до смъртта им.
Общата тенденция е да се стоварва отговорността на шофьора! Ние искаме отговорността да поемат и отговорните органи – да сте чули някое министерство нещо да поеме отговорност, попита юристът. Бившият председател на транспортната комисия в предишния парламент Настимир Ананиев добави що се отнася до отговорността, че по новия Закон за пътищата, след като още през миналата година обвиняемият за смъртта на Мартин Чикалов П. З. (вероятно става въпрос за човек на име Петър Захариев) е хванат да кара пиян, дали номерата на автомобила му са били свалени, както би трябвало? (бел. ред. – припомняме, че колата е продадена на въпросния човек на 30 август тази година)
За да кажем, че има война по пътищата, трябва да знаем кой е противникът – администрация, която посмъртно не поема отговорност. Става нещо, хвърляме оставка и отговорният човек продължава да си живее спокойно, заяви Гергин Борисов от "Спаси София".
Още подробности от събитието прочетете ТУК.
Коментари