Българските мобилни оператори ще могат да определят кога потребителите злоупотребяват с услугата "роуминг" и трябва да бъдат таксувани допълнително. Ако има "доказана" злоупотреба, операторът може да налага надценка за услугата. Това поясни председателят на Комисия за регулиране на съобщенията (КРС) Веселин Божков пред Expert.bg. Това нововъведение влиза в сила заради отпадането на роуминга в Европейския съюз, което трябва да стане факт от 15 юни тази година и е защита за операторите срещу злоупотреби.
На изричен въпрос на Expert.bg относно надценките, председателят на КРС заяви, че те трябва да бъдат предварително публично посочени т.е. не може да има надценка по усмотрение спрямо индивидуален случай.
По думите на Божков обаче телекомите първо трябва да посочат критериите, по които ще се оценява дали даден потребител злоупотребява или използва неправомерно роуминг услуги. Критериите трябва да бъдат публикувани в т.нар. "политика за справедливо ползване", а показателите, по които ще се оценяват тези критерии, също трябва да са част от тази политика. В "политиката за справедиво ползване" ще бъдат посочени и надценките при нарушение. Преди публикуването ѝ, всеки оператор следва да я представи на КРС, уточни г-н Божков.
Какво означава злоупотреба – това е ситуация, при която роуминг трафикът надвишава значително "домашния" трафик на съответния потребител, стана ясно от думите на Божков. До момента обаче няма някаква твърда пропорция – вероятно по-голяма яснота ще има при публикацията на "политиката за справедливо ползване". Други примери за злоупотреба, дадени от председателя на КРС, включват дълга неактивност на SIM карта, която е използвана главно при роуминг или когато един и същ клиент се регистрира и използва в роуминг режим последователно няколко SIM карти. За злоупотреба може да се счита и масовото купуване и препродаване на SIM карти за постоянна употреба извън страната на издаващия ги оператор.
За да бъде обвинен някой клиент в злоупотреба, операторът задължително трябва да го е наблюдавал поне 4 месеца. Това е описано в Регламент 2286 за изпълнение на общоевропейското споразумение за падане на роуминга – чл. 4, параграф 4.
Виновен или не?
Операторът трябва задължително да информира абоната си, че има съмнение за злоупотреба или неправомерно ползване на предоставена услуга. В 14-дневен срок от уведомлението, ако клиентът докаже, че е имало някаква причина за поведението му, няма да има последици за него, подчерта Веселин Божков пред Expert.bg.
Пред кого може да обжалва клиент, обвинен в злоупотреба – процедурите за разглеждане на жалбите задължително трябва да бъдат уредени или в общите условия за ползване на услугите на оператора, или в конкретния договор с клиента. Всеки потребител може да се обърне и към КРС или към помирителна комисия към КЗП за доброволно извънсъдебно разрешаване на спорове. Крайният случай е спорът да се реши в съда.
Коментари