Атанас Райков е Генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа и Глобален директор Телеком партньорства. Неговата роля е да надгражда вече огромната популярност на Viber в региона като предлага качествено локално съдържание и услуги на милионите потребители. Също така, Атанас отговаря и за създаването на успешни партньорства с телеком оператори в целия свят.
Г-н Райков, преди броени дни новата услуга на Viber – Публични акаунти, стана достъпна за потребителите. Бихте ли споделили какви са основните ѝ ползи за бизнеса? А за потребителите?
Публичните акаунти (Public Accounts) са най-новото допълнение към портфолиото на Viber, което дава възможност на брандовете да общуват с потребителите по по-лесен, интуитивен и естествен начин. С Публичните акаунти предлагаме нови иновативни решения за бизнеса и известните личности, които им дават възможност да достигнат директно до аудиториите си и да им предложат таргетирано съдържание.
Днес хората предпочитат да комуникират с брандовете по начина, по който го правят и с близките си. Независимо дали искат да зададат въпрос за конкретен продукт или услуга, това трябва да се случва става бързо и удобно. От друга страна компаниите виждат ползите да използват Viber като платформа за по-лесен и непринуден достъп до техните потребители, като така системата естествено се допълва.
Със създаването на публичния акаунт администраторът и участниците в него получават силен инструмент за директна и персонализирана комуникация. Така брандовете “оживяват” във виртуалния свят на Viber, за да изградят здрава връзка със своите потребители, независимо от техния брой.
В свят, в който комуникацията започна да се осъществява основно чрез смартфоните и чат приложенията, смятате ли, че услуги като Публичните акаунти са бъдещето на връзката компания-клиент? И ако е така, смятате ли, че компаниите в България са готови за и отворени към такава комуникация?
Потребителите днес имат изключително високи изисквания към социалните платформи. Освен за набавяне на актуална и богата информация, те очакват от тях да задоволят нуждите им от забавление и интеракция със семейството и приятелите им. Целта на Viber е да предложи допълнителна стойност от ползването на приложението всеки ден. Успехът за нас означава да създаваме продукти, които улесняват ефективната комуникация във всеки аспект и създават подходяща среда.
Публичните акаунти ще позволят на компаниите да достигат своите аудитории във Viber посредством съобщения и богат интерфейс, който може да бъде персонализиран според нуждите на всеки бизнес. Очаква се постепенно познатите до момента публични чатове да мигрират в публични акаунти. Наистина се радваме, че в България вече има компании в банковия сектор, телекомуникациите и услугите, които ни се довериха и внедриха чат-ботовете за по-бърза и лесна комуникация с техните клиенти. Техните решения вече са достъпни за всички и очакваме, че тепърва ще се развиват много прогресивно. Развитието на социалните платформи налага на бизнеса да бъде гъвкав и приспособим към тенденциите на пазара особено, когато това определя връзката и взаимодействието му с потребителите.
Към фирми от кои области е най-вече насочена услугата?
Публичните акаунти представляват нов канал за двупосочна връзка между брандовете и аудиторията, който може да бъде използван както за продажби, маркетинг и обслужване, така и за мигновено комуникиране на важна информация. Всеки бизнес, който желае да бъде по-близо до своите потребители, може да се възползва от новите възможности на Viber без ограничение.
Освен очевидния фокус върху бизнес сферата, остава ли силен и фокусът на Viber върху мобилните игри?
Като част от стратегията си на взаимодействие с потребителите, Viber постоянно създава нови и развлекателни функции за тях - от разнообразни забавни колекции от дигитални стикери през дискусии в реално време, които дават възможност на потребителите да следят и взаимодействат с известни имена от шоу бизнеса, спорта, музиката и други, до игри, които идват като добавена стойност от времето прекарано във Viber. Със сигурност искаме да продължим да се развиваме в тази посока, за да предлагаме на потребителите си цялостно преживяване в платформата ни.
Вие сте на поста генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа вече около година и половина. Кое е най-голямото предизвикателство, което Ви се наложи да преодолеете за това време?
Социалните комуникации постоянно се променят в съответствие с промените в средата и нуждите на хората. Основно предизвикателство, което се появи и доведе до широки полемики през последната година, е сигурността и неприкосновеността на съобщенията. Viber се ангажира с този проблем много сериозно и инвестира значителен ресурс в подобряване на услугите и повишаване на защитата на информацията, споделяна през Viber платформата.
Кои са основните предимства на Viber пред конкурентите му?
Както вече отбелязах, за Viber сигурността винаги е била на първо място, затова всички съобщения в платформата са криптирани и защитени. Обикновено информацията минава през Viber сървърите, където се съхранява не повече от 1-2 секунди, и се доставя до другия потребител, а нерядко комуникацията се извършва директно между потребителите и съобщенията изобщо не стигат до сървър. Снимките са криптирани, така че е невъзможно да се разбере кой ги е изпратил и къде отиват. Това е нещо, което отговаря на притесненията на много хора в днешно време, свързани със сигурността на информацията.
Без съмнение друго наше предимство е това, че Viber покрива всички платформи. Разполагаме с приложения, които могат да се инсталират на десктоп компютри с Windows, на Mac, на Linux компютри, както и на всички мобилни устройства.
Не мога да не спомена и популярните Viber стикери, които сами по себе си формират много голяма част от бизнеса на компанията. Разполагаме с най-голямото разнообразие от стикер пакети на пазара, благодарение на многобройните партньорства с брандове и компании от различни бизнес сектори, както на глобално, така и на локално ниво. Тези креативни визуални елементи всъщност създават възможността Viber да бъде една много персонализирана и позитивна услуга. Самото име на Viber идва от „vibe“, което от английски означава добра и позитивна емоция. Стикерите са част от това ДНК на позитивни вибрации, които изпращаме навсякъде около нас.
Как оценявате популярността на Viber в България спрямо другите държави, за които отговаряте?
Централна и Източна Европа (ЦИЕ) е сред приоритетните пазари за Viber, компанията вече има над 33 милиона потребители в този регион. В резултат на изключителния ръст, компанията надгражда постигнатото, като въвежда локализирана маркетингова стратегия и съдържание. България, заедно с още 4 държави – Гърция, Сърбия, Унгария и Хърватска, са водещите регионални пазари най-вече заради потенциала за развитие на бранда и потреблението на услугите на Viber. В нашата страна потребителите ни вече са над 3 милиона и постоянно нарастват.
Да очакваме ли скоро още интересни обновления и услуги?
Viber непрекъснато се променя така, както комуникацията между хората постоянно изменя формата си. Целта ни е да бъдем канал, чрез който потребителите ни свободно да общуват със социалната си среда по автентичен за тях начин. Това налага непрекъснато да се усъвършенстваме, да подобряваме функционалностите, да създаваме атрактивна визуална екосистема и в крайна сметка да провокираме потребителите да споделят съдържание. През следващата година ни очакват много вълнуващи събития, още по-експресивни стикер пакети, развитие на Публичните акаунти, сложни и интуитивни ботове, чрез които бизнеса да решава практически проблеми в реална среда и много други.
Коментари