България се приближава до предела си по отношение на износа, а стоките и суровините, които може да предложи на външните пазари, стават все по-малко. Междуотрасловите връзки са нарушени - изнасяме суровини не защото навън постигат по-добри цени, а защото у нас няма купувач за тях. Това гласят част от изводите в анализ на Центъра за външноикономическо сътрудничество при Българската стопанска камара (БСК).
Анализът обхваща периода 2001 - 2015 г., като през него експорът, измерен в щатски долари, е нараснал 4 пъти. Това се дължи 2/3 на ръст в количествата изнесени стоки и 1/3 на ръста в експортните цени. Водещите пазари за разпространение на български стоки са Германия и Италия, следвани от балканските ни съседки Турция, Румъния и Гърция. Все по-отчетливо се забелязва спад в износа за САЩ и Македония.
С най-висок ръст за периода 2001-2015 г. е износът на транспортни средства и техните детайли – 33 пъти, следвани от зърнените култури (13 пъти), електроника и елктротехника (12 пъти) и фармацевтичните продукти (11 пъти).
През периода се наблюдава увеличение и на експорта на стоки с по-висока добавена стойност. Основните пазари за родните продукти от такъв клас са Германия, Италия и Франция, като оттам те се разпространяват в цял свят.
Нефтопродуктите продължават да имат водеща роля, като новите производства водят до ръст в износа на масла от почти 400 пъти. Износът на руди и концентрати от благородни метали расте 412 пъти, насочен е към държави с по-ниски екологични и трудови стандарти, където се преработва основно до злато. За 15 години медикаментите се изкачват от 11-та на 3-та позиция.
Прави впечатление нарасналият износ на готови автомобили, който се дължи както на скромното национално производство, така и на ре-експорт на автомобили от висок клас, основно за Германия и - в доста по-малка степен – за Турция.
Много сериозен ръст има при няколко електронни и електротехнически продукта, хладилници, пластмаси на листа, велосипеди, гумени тръби, телевизори (основно за Италия и Великобритания).
Основните групи стоки и услуги в българската експортна листа, които с относително висока добавена стойност, включват компоненти за автомобилостроене и машиностроене, фармацевтични изделия, софтуерни продукти и др.
Според данните нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международни компании в България, и по-малко на местни фирми.
Качествените характеристики на българския износ догонват средноевропейските показатели, но недостатъчно бързо. Както и досега, България е лидер в износа на някои нишови продукти. Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация – продуктова, а не секторна, обобщава БСК.
Коментари