„Празниците преминаха сравнително спокойно. Не се наблюдават типични празнични проблеми, а по-скоро хората са се възползвали от натрупването на повече свободно време да формулират и отнесат към нас казуси, с които са се сблъскали в своето ежедневие." Така председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов обобщи пред медии постъпилите в институцията жалби от граждани през почивните дни за Великден и Гергьовден.
Около 40 жалби по интернет и 30 обаждания по телефона са постъпили покрай Великден в Комисията. По Гергьовден писмените оплаквания са близо 50, а телефонните консултации отново около 30. „Няма голяма амплитуда в броя на жалбите и сигналите, които сме получили в сравнение с това, което текущо се случва тогава, когато няма толкова много празнични дни”, коментира Маргаритов пред Bulgaria ON Air. Той не изключи възможността някои казуси да са намерили решение в движение и изобщо да не са стигнали до Комисията.
Оплакванията са свързани предимно с нежеланието на търговци да поемат отговорност за дефекти на различен тип стоки, несъгласие на онлайн магазини да уважат правото на отказ в 14-дневния срок, некачествени телекомуникационни услуги или некоректно поведение особено към по-възрастни хора при подписване на договори.
Жалбите, които имат по-празничен нюанс, са свързани с некоректното поставяне и обозначаване на стоки, особено в промоция. „Когато тези намалени стоки са примесени с други, чиито цени не са толкова намалени, а това не е посочено коректно от страна на търговеца, Вие може да се заблудите”, обясни председателят на КЗП в сутрешния блок на ТВ+. Той даде пример със захарни изделия, които са се продавали на различна от обявената намалена цена, но са били поставени на щанда с промоционалните стоки. „Имахме случай, при който цените бяха обявени в евро с доста по-голям шрифт, а в лева с доста по-ситен. Беше направено и много странно изчисляване на курса на еврото към лева. При цена от 14,90 евро, цената в лева беше 35,80, а все пак имаме фиксиран курс на еврото”, разказа още Маргаритов.
Подобни случаи има в магазините за детски играчки. Това може да бъде доста неприятно, защото когато детето си хареса нещо, а Вие останете недостатъчно добре информирани за цената и обещаете да му го купите, ще трябва или да платите повече от очакваното, или малчуганът да остане разочарован. „Много е деликатен случаят, при който трябва да обяснявате на дете, че има някакъв проблем, че тази играчка няма да може да бъде купена. Допускам, че е възможно да се разчита на това и да се свири на тази тънка струна, особено когато става въпрос за детските играчки”, отбеляза Маргаритов.
В общия случай правилното потребителско поведение е да се реагира още в магазина, а при липса на съдействие от страна на търговеца, да се подаде жалба в Комисията. Снимки на щандовете с подредените стоки и техните цени, както и на касовата бележка ще помогнат на контролния орган да докаже каква е била ситуацията към момента, в който потребителят е пазарувал и че спрямо него е приложена нелоялна практика, обясни още председателят на КЗП.
Коментари