Потребителят все по-често иска да плати добра цена за добро качество, а не търси само най-ниската цена. Това заяви Весела Калчишова от консултантската компания ГфК България по време на форума MySuccess.bg in Retail.
Според данните от проучването на ГфК България, което измерва домашното потребление на бързооборотни стоки (FMCG) от българските домакинства, през 2013 и 2014 г. българите са пазарували по-рядко, но на по-високи цени. Наблюдава се изместване на търсенето към по-качествени и брандови продукти и свиване на покупките в определени категории, сред които охладените храни, алкохолните, безалкохолните напитки и замразените храни. Същевременно през последните 2-3 години се увеличат покупките на продукти за лична хигиена, като дезодоранти, продукти за бръснене, сантирани продукти, както и тези за грижа за дома.
Развитие на търговията в България
Пазарът на търговията на дребно в България е в процес на охлаждане, след значителната експанзия на търговските вериги през последните няколко години. Много от международните вериги напуснаха страната, а банковата криза и изборите през миналата година се отразиха негативно на поведението на потребителите, отбеляза Калчишова. Според анализа на ГфК свиването на пазара на някои бързооборотни стоки е довело до повишаване на конкуренцията в тези категории.
28% е ръстът на похарчените средства за бързооборотни стоки за периода 2009-2014 година. Същевременно изхарчените средства на посещение са нараснали с 13%, показват данните от проучването
Що се отнася до типовете търговия у нас, модерната е завладяла вече 58% от пазара на FMCG през 2014 година. През 2019 година (началото на периода на изследване) процентът е бил 42%. Основен двигател на развитието са международните вериги, чийто пазарен дял се увеличава от 16% пред 5 години на 32% за миналата година. Същевременно най-сериозно са се развили хипермаркетите у нас. Пазарният им дял се е удвоил в стойност – от 7% през 2009 година на 14% през 2014 година. Спадове на пазарния дял са регистрирали супермаркетите – от 21% на 15%, и малките хранителни магазини – от 40% през 2009 на 27% през 2014 година.
Интернет
Интернет пенетрацията продължава да расте, заяви Весела Калчишова. Според проучването на ГфК 53% от населението в България ползва интернет, а 39% от потребителите прекарват повече от 6 часа в мрежата на ден. Данните са сходни и с тези на IAG, според които онлайн потребителите у нас прекарват 3,6 часа в интернет ежедневно.
През 2014 година се наблюдава спад на потребителите, които казват, че са получили информация от хартиена брошура – от 66% на 59% през 2014 година. Нараства обаче използването на онлайн брошури, коментира Калчишова. Тя цитира и данни, че близостта на магазина губи силата си като фактор за покупка, според данните за миналата година. Същевременно търсенето на по-добро качество и добро съотношение – цена/качество стават все по-значими, подчерта тя.
Промоции
През 2014 година се наблюдава тенденция за промоции на брандови продукти, обясни Калчишова. Ако през 2009 година делът на продажбите в промоция в стойност е бил само 4%, то през 2014 година вече достига 17%. По думите на експерта от ГфК потребителите у нас вече са склонни да дадат малко повече пари за стока, която знаят, че е качествена. Спореда анализа на компанията ръстът на продажбите на стоки в промоция показват, че има повече хора, търсещи по-изгодни покупки и влияещи се от цените. Това води до изостряне на конкуренцията между веригите в стремежа да се привлекат повече клиенти с по-изгодната оферта, е друг извод в анализа.
Автор: Петя Бързилска
Коментари