Информационна кампания за запознаване на бизнеса с неговите законови задължения подготвя Комисията за защита на потребителите (КЗП). Това казва председателят Димитър Маргаритов.
„Търсеният ефект е бизнесът да бъде облекчен в дейността си, защото в много от случаите на нарушения, проблемът не е в умишлено поведение на търговците, а по-скоро в непознаване на основните изисквания на законодателството”, изтъква Маргаритов в интервю за сп. "Икономист".
Той посочва, че сред целите на кампанията е и популяризиране на т.нар. “помирително производство”, чието приложно поле значително се разшири с въведените от началото на тази година секторни помирителни комисии. На този етап инициативата за стартиране на помирителна процедура е предоставена на гражданите, но КЗП обмисля изрично в Закона за защита на потребителите да бъде записано, че тя може да бъде и на търговеца. „Все по-честото прилагане на този способ би довело до намаляване броя на нарушенията, защото всяко решение на една помирителна комисия би създало добра практика, която може да се мултиплицира за в бъдеще”, коментира председателят.
„От настоящия месец е в сила Законът за ипотечните кредити на потребители. Той въвежда нови моменти, като например т.нар. консултанти, които дават възможност на потребителите да получат специализирана информация от независими експерти. Тук и колегите от БНБ имат функции по регистрация и контрол на тези консултанти. Необходимо е банките да се запознаят много внимателно с новия закон. Потребителите трябва да знаят, че нито една финансова институция не може да им откаже заложената в стандартния европейски формуляр информация и няма право да ги задължава тя да е налична само при гаранции за подписване на договор. Има и 14-дневен срок за размисъл.”, разяснява Маргаритов.
Коментари