Българската бира остава предпочитана сред хората у нас, въпреки че все повече чужди продукти се вливат в пазара. 91% от консумираната у нас бира е произведена от компаниите, членове на Съюза на пивоварите в България (СПБ), според данни на браншовата организация. Това е поредното доказателство, че българският потребител продължава високо да оценява качеството на произведените в страната марки пиво, въпреки че през 2014 г. има внос на 466 000 хектолитра бира, т.е. с 9 % повече от предходната година.
Тези и още актуални резултати от развитието на сектора през 2014 г. и 2015 г. бяха представени по време на пресконференция на Съюза на пивоварите, дни преди професионалния празник на бранша – Илинден. В събитието взеха участие: Владимир Иванов – председател на Управителния съвет на СПБ, Николай Младенов - изпълнителен директор на „Загорка” АД, Христо Попов – изп. директор на „Бритос” ЕООД, Марко Ниавро – генерален директор на „Каменица” АД, Димитър Чукарски – Председател на Съвета на директорите на „Ломско пиво” АД, Анета Сланчева – мениджър „Правни и корпоративни въпроси“ на „Карлсберг България” АД, Ивана Радомирова - изп. директор на СПБ и член на УС.
Според данни на Съюза на пивоварите, през 2014 г. на българския пазар са продадени общо 5 230 000 хектолитра бира - близо 5 % по-малко от предходната година. Консумацията на глава от населението е 72 литра, равняващи се на 218 чаши от 0,33 литра или с 2 литра (6 чаши) по-малко в сравнение с 2013 г. През 2014 г. се наблюдава увеличение при продажбите на бира в кенове, които заемат 13% от общия дял. ПET бутилките продължават да водят в класацията с 59%. Делът на стъклените бутилки е 23%, а на наливното пиво – 5%. За първи път от 15 години насам браншът отчита лек спад в продажбите на пластмасови бутилки.
От индустрията отбелязват, че ръстът в реализацията на бира през канала „модерна търговия“ (търговските вериги) и спадът на консумацията в заведенията (ХоРеКа) продължава като тенденция. Съотношението на продажбите през сектора ХоРеКа (т-нар. „студен пазар) и през магазинната мрежа (т-нар. „топъл пазар“) е 20% към 80%.
Общо за периода 2010-2014 г. инвестициите на членовете на Съюза на пивоварите в ДМА възлизат на 293 млн. лв., от които само през миналата година капиталовите вложения са 73 млн. лв. Пивоварните компании продължават силно да подкрепят родните производители на малц, като близо 50% от използваната основна суровина за производство на бира е местно производство. За 2014 г. членовете на СПБ отчетоха и 71 млн. лв. внесен в бюджета на държавата акциз и 51 млн. лв. ДДС.
През настоящата година продажбите на 6-те пивоварни кампании са в същия обем като през първото шестмесечие на 2014 г. - 2 540 000 хектолитра, а инвестициите от началото на годината досега възлизат на 19 млн. лв. И през 2015 г. членовете на СПБ залагат на иновациите и разширяването на портфолиото си. От тази година българите вече се радват и на още 6 нови марки, позиционирани на пазара - Ариана радлер Лимон, Бъз и Мента, Загорка ретро, Kamenitza Свежо, Kamenitza Fresh Бъз&Лимон, Staropramen Granat, Corona Extra.
„Анализирайки най-новите данни за бирения сектор, заслужава да откроим факта, че пивото продължава да бъде любима напитка на сънародниците ни. Това твърдение отново се подкрепя и от наскоро изнесените резултати от агенция Маркет Линкс. Според проучването 78 % от пълнолетното население у нас консумира бира. Тяхното предпочитание към категорията не се влияе съществено от размера на доходите или от местоживеенето им. Данните съвпадат и с резултатите от провежданите от СПБ регулярни проучвания, според които бирата се радва на широка популярност у нас и е оценявана от респондентите като натурална и подходяща за балансирания стил на живот напитка“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.
Коментари