Всяка година България губи по 809 млн. лева заради фалшифициране и пиратство. Общата стойност на нереализираните продажби се равнява на 113 лева на български гражданин на година. Това показва нова оценка на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO), която обхваща 11 икономически отрасъла.
Фалшификациите и пиратството причиняват загуби за 117 млрд. лева в целия ЕС ежегодно. Това са 7,4 % от всички продажби в следните отрасли: козметика и лична хигиена, облекло, обувни изделия и принадлежности; спортни стоки; играчки и игри; бижутерия и часовници; ръчни чанти и багаж; музикални записи; спиртни напитки и вина; фармацевтични продукти; пестициди и смартфони.
Като се има предвид, че законните производители произвеждат по-малко, отколкото биха произвеждали при липсата на фалшифициране, и следователно осигуряват работа за по-малко работници, в анализа се оценява, че в тези отрасли в ЕС се губят пряко до 468 000 работни места.
Това е втората публикувана от EUIPO отраслова оценка на икономическото въздействие на фалшифицирането и пиратството в ключови икономически отрасли, за които е известно, че са уязвими спрямо нарушения на правата върху интелектуалната собственост. От първия анализ през 2018 г. размерът на нереализираните продажби е намалял във всички проучени отрасли на равнище ЕС, освен в два: облекло, обувни изделия и принадлежности и козметика и лична хигиена.
Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите:
Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите е най-големият от всички отрасли, проучени по отношение на обем на продажбите и заетост.
Според оценката нереализираните продажби в отрасъла в целия ЕС се равняват приблизително на 55,5 милиарда лева всяка година или на 9,7 % от всички продажби.
В България нереализираните продажби поради фалшифициране в отрасъла на облеклото, обувните изделия и принадлежностите се оценяват на около 199 милиона лева годишно или на около 16,2 % от продажбите.
Отрасълът на козметиката и личната хигиена:
Според доклада наличието на фалшифицирани стоки на пазара води до приблизителна загуба от 13,6 милиарда евро годишно за отрасъла на козметиката и личната хигиена в ЕС. Това се равнява на 10,6% от всички продажби в отрасъла.
В България приблизителната загуба за отрасъла на козметиката и личната хигиена е 108 милиона лева, което се равнява на 17,6 % от всички продажби в отрасъла.
Коментари