При масирана акция на ГДБОП преди няколко дни бяха разкрити няколко големи сайта за търговия с фалшиви стоки. Как да различим фалшивите стоки от истинските в интернет?
Операцията се проведе на територията на Варна, където са били складовете на онлайн магазините. Те са търгували с ментата в Румъния, България и Гърция. Само един от сайтовете има повече от 15 милиона посещения, над 25 000 поръчки и продажби за над 1 милион лева. Това обясни началникът на отдел „Киберпрестъпност” в ГДБОП Явор Колев пред bTV. По думите му за тях не са платени данъци. Използвани са фиктивни компании, за да се избегне възможността да бъдат засечени. Тези сайтове са работили няколко години.
Конфискувани са 9500 парфюми на 30 водещи световни марки. Иззети са и маратонки, слънчеви очила и дамски чанти.
"Създадохме един музей на ментетата в ГДБОП. През тази година сме планирали множество акции за противодействие на фалшификатите в интернет пространството, така че колекцията ни ще се обогатява”, каза още Явор Колев.
Той донесе в студиото няколко фалшиви парфюма и даде съвети как да ги разпознаем. Направи демонстрация как шишетата се разпадат или пулверизаторът не работи, което е сигурен знак, че се касае за менте.
„Парфюмите се произвеждат в Китай, преминават през Дубай и Турция и така стигат до българския пазар. Цената им е между 30-40 лева. Името копира напълно търговската марка, дизайна на продукта, но съдържанието е неясно”, обясни Колев.
Той посъветва да пазаруваме от сайтове, които са ни вече познати или за които сме получили информация от наши близки. За тези, при които липсва достатъчно информация, а е посочен единствено телефон, трябва да ни става ясно, че продават фалшиви стоки.
Какво казват експертите в Агенция „Митници”?
За 2018 г. от Агенция „Митници” са задържали над 1,5 милиона артикула. Увеличението е с 38% спрямо 2017 г. В топ 3 на най-фалшифицираните стоки са именно парфюмите, козметиката, както и облекла и играчки. Екип на bTV отиде в един от складовете на митниците. От там обясниха, че за миналата година са задържали над 50 000 парфюма и козметични продукти. Немалка част от тях са транзитно преминаващи стоки през страната.
От там обясниха още, че разлики има още в самата опаковка. Следващият важен елемент е разфасовката. Ако се предлага прекалено малка или прекалено голяма разфасовка, най-вероятно се касае за менте. Следват разлики в качеството на шишетата и във вида на течността. Най-често продуктите се смесват с реално декларирана стока. Пропуска се обаче да се посочи, че те съдържат някаква марка.
Коментари