Онлайн пазаруването е сред най-големите предизвикателства пред защитата на правата на потребителите. Около 10% от жалбите, подадени в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са свързани именно с търговията по интернет. Това стана ясно по време на представяне на резултатите от последното изследване на "Юридически барометър" - гражданска инициатива, която представлява периодично изследване на състоянието и развитието на правния ред в България.
"Хората се оплакват се най много от това, че търговците се опитват да възпрепятстват упражняването на правото на отказ. Знаете, че всички, които пазаруваме в интернет, имаме право в 14-дневен срок да върнем стоката, просто защото тя не ни е харесала", коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
По думите му пред институцията стоят три основни задачи - отношенията търговец-потребител, съотношения между превенция и санкции, както и споделената икономика, и онлайн търговията.
„Вече се говори за „градове на споделената икономика”. От няколко дни функционира едно разширение на социалната мрежа Facebook, посредством което потребителите могат да си продават и купуват стоки, да си предоставят услуги. Извън всякакво съмнение е, че сме в нов етап на отношенията между хората, свързани с потреблението и съответно – с развитието на пазара”, заяви той.
Според него регулация към момента на тези нови предизвикателства почти няма.
„Винаги когато има нов тип обществени отношения нормативната уредба като че ли в някаква степен догонва и в определен момент достига до адекватното им уреждане, но това предстои. Към момента имаме много повече отворени въпроси, отколкото такива, на които вече е даден отговор, но за мен едно е сигурно – че няма да стане по пътя на забраните. Именно върху това трябва да концентрираме вниманието си всички институции, които имаме отношение към предложенията по усъвършенстване на нормативната уредба”, завърши Маргаритов.
Коментари