Обявяваме нова обществена поръчка за информационно-комуникационната система на Спешната медицинска помощ, консорциумът, който досега я поддържаше спира работа, поради изтичане на договора, но оперативната медицинска дейност няма да пострада. Това заяви на брифинг зам.-министърът на здравеопазването д-р Мирослав Ненков по повод писмото на ДЗЗД „Консорциум електронно здравеопазване” от 8-ми август 2017 г., изпратено до министър Николай Петров, с копие до премиера Бойко Борисов, предаде БГНЕС.
В него те съобщават, че поради изтичането на договора между тях и министерството на здравеопазването за осигуряване на комуникационната свързаност, поддръжката на информационно- комуникационните системи и системата за проследяване, оперативен контрол и управление на автопарка от реаномобили на Спешна медицинска помощ, пет дни след датата на писмото започват поетапно спиране на дейностите. Договорът е изтекъл на 22 юли т.г. и за времето след това от консорциума обясняват, че на своя отговорност и за своя сметка са продължили да извършват дейностите. Но въпреки отправените от тях предложения за временно продължаване на договора до сключване на нов от страна на министерството не са предприети никакви конкретни действия. По тази причина дружеството няма възможност да продължи да финансира безвъзмездно изпълнението на дейностите, тъй като разходите за това са значителни и го поставят в неблагоприятна търговска позиция.
За последните 3 години на консорциума са платени малко над 5 млн.лв. за поддръжка, което означава около 180 хил.лв. на месец, уточни д-р Ненков. Сега това, което ще претърпим като загуба, ако се прекрати функцията на тази система, ще бъде GPS проследяването на линейките, с изключение на София и София-област и в някои от центровете, може би, няма да има гласов запис, продължи зам.министърът. Тел. 112, обаче, си имат свой гласов запис,допълни той. Най-лошото, което може да се случи през този период до обявяване на резултатът от обществената поръчка е колегите от спешните медицински центрове да пишат адреси на хартия, което се е случвало преди да се въведе тази система, подчерта д-р Ненков. Това, разбира се, е връщане назад в технологично отношение, но ще бъде временно, каза той. Няма да има забавяне, няма да има допълнително затормозване на комуникацията, повече, отколкото е сега, с тази система, отговори министърът на въпрос на медия. В спешните медицински центрове има и запасни канали за комуникация с екипите. Над тях всички е Националният комуникационен център, който е част от системата за медицинска сигурност и там имат всички мобилни телефони на всеки един от екипите, които работят на терен, поясни д-р Ненков.
„Във всеки център за спешна медицинска помощ има също наземни мобилни телефони, които са собственост на центъра. И помолихме тези номера да ни бъдат дадени, за да ги предоставим на тел. 112, така че и там да имат абсолютно 100%-ва комуникация във всеки един момент с нашите центрове”, коментира зам.министърът. Защото комуникацията тук е решаващият въпрос - колко бързо ще успеем да кажем на екипа на терен да отиде и да помогне на определен човек, който има нужда от спешна помощ и този процес, слава богу, няма да пострада, заяви д-р Ненков.
В новата обществена поръчка сумата, която е предвидена за този разход, е с 1 млн.лв. по-ниска и към нея искаме следващата компания, която спечели този конкурс, да осигури на всеки екип в джоба, не само на самата линейка, паник бутон, продължи зам.министърът. Защото, когато сестрата и докторът се качат, примерно, на 6-я етаж на дадена сграда, където живее болният, те могат да попаднат на близки, които са по някаква причина агресивни, би отнело време те да се свържат с шофьора и да се натисне паник бутона в линейката, поясни той.
Процедурата на новата обществена поръчка ще трае около 2 месеца и то в случай, че няма обжалване, а ако има такова- влизаме в други времеви рамки ,които няма как да ги предвидим, каза д-р Ненков.
Тел. 112 е генералният координатор на всяка една спасителна служба, от там ни подават сигналите и връзката ни с тях е сигурна, трябва някой да реже кабели с ножица, за да се получи прекъсване на комуникацията, отговори той на въпрос на медия. Има множество комуникационни линии, които няма да нарушат работата на Спешна помощ, спира поддръжката, но това не означава, че от 14-ти август спира цялата система, увери зам.-министърът.
Със спирането на работата на тази система работата ни няма да се усложни, тъй като има достатъчно резервни канали за връзка с районен център 112, с филиалите на Спешна помощ, така както и с линейките, категоричен бе д-р Асен Кърджиев, директор на Центъра за спешна медицинска помощ в Бургас. Същото потвърди и д-р Георги Гелев, директор на Центъра за спешна медицинска помощ за София-град и област. Това нищо няма да означава за гражданите, сигналите ще ги получаваме по същия начин, по който ги получавахме досега- чрез тел.112, ние сме подготвени двойно в самия център, така че адресът се получава-предава се за изпълнение на линейката, тя отива на мястото, връща се обратно, всичко е архивирано, включително и гласа на доктора, на сестрата, на шофьора, коментира той.
Коментари