Има сезонност при жалбите от потребители по повод ползването на бързи кредити. Зачестяват обикновено покрай празници, кампании за намаления – тогава, когато хората пазаруват повече, тъй като тези заеми обикновено се ползват за закупуване на различни вещи за домакинството, бита и т.н. Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред "Дарик".
Той уточни, че на годишна база оплакванията в сектора не надхвърлят 5% от всички постъпващи в институцията, но определи темата като „много важна”.
„Бързите кредити са важна и чувствителна за българския потребител тема и като такава тя е във фокуса на вниманието на нашата Комисия от доста време насам. Още повече, че в последните години се забелязва все по-засилващо се търсене на този продукт. Макар и да нямаме много на брой жалби от потребители, ние искаме да държим под око сектора, за да може да се избегнат неприятни ситуации, в които хората задлъжняват и не успяват да се справят с този сериозен проблем”, коментира Маргаритов.
Той посочи, че осъществяваният контрол от страна на Комисията включва анализ на общите условия на дружествата за бързи кредити и недопускане на нелоялни практики. „Целта е в общите условия да отсъстват напълно каквито и да било неравноправни клаузи, които могат да поставят потребителя в недобро положение и да дадат неоснователно предимство на търговците. Под влиянието на нелоялни търговски практики със заблуждаваща информация или чрез спестяване на съществена информация потребителят взема решение, което не би взел, ако знаеше как стоят нещата в действителност”, обясни председателят на КЗП.
Комисията е проверила всички над 50 небанкови финансови институции, които са регистрирани в БНБ и имат право да отпускат такива кредити на физически лица. Установявани са и от двата типа нарушения, които са премахнати след намесата на контролния орган. „Нямаше общи условия без неравноправни клаузи. Но това не бива да ни стряска по две причини. Първо, защото част от тези дружества бяха използвали един и същ модел на общи условия и на принципа, вземайки на заем от някого ноу-хау, се е стигнало до тези грешки. На второ място, но по-важно по-значение, е че след като установихме тези клаузи и отправихме препоръки към дружествата да ги отстранят, само в девет случая това не се е получило”, каза Маргаритов. Той допълни, че срещу съответните дружества се водят колективни искове.
Председателят на КЗП изтъкна, че става дума за доста специфична материя. „Към такива кредити прибягват хора, които спешно се нуждаят от средства и не са склонни много-много да се замислят и да прочетат това, което подписват. Освен това, като финансова услуга, тя има своята сложност и невинаги потребителите могат да разберат всички термини в общите условия. Понякога е възможно тези потребители да имат кредити и в други банки и то понякога повече от един”, коментира той.
Коментари