Срещаме се с Боряна Иванова, експерт с над 20-годишен опит в областта на финансовия мениджмънт, за да разберем как трябва да изглежда работещият финансов модел, какви са обичайните грешки в процеса на финансово моделиране и защо тези умения са необходими не само за финансисти.
Боряна Иванова е асоцииран фасилитатор в The Business Institute. Работила е в Arthur Andersen, в asset management компания и в мениджмънт консултантската компания Andersen Capital. Към момента Боряна управлява собствена консултантска компания в областта на корпоративните финанси.
Техниките за създаване на успешен финансов модел Боряна ще представи по време на работилницата по Финансово моделиране. Работилницата ще се проведе на 12, 14, 19 и 21 април, от 17:00 до 20:30 часа в работното ателие на The Business Institute на ул. Жолио Кюри 23А, в София.
Какви са обичайните грешки при финансово моделиране?
Освен чисто техническите грешки, така присъщи за процеса на финансово моделиране, в практиката си срещам още два типа грешки – технологични и принципни.
- Технологична грешка например е въвеждането на числа там, където би следвало да има само формули, ползването на входящи данни посредством линк към други файлове или когато забравим, че съдържанието и форматът на клетките в Excel са различни неща.
- Принципните грешки са доста по-трудни за обхващане и отстраняване. Ентусиазмът от един нов проект често ни подтиква да пристъпим към същинското моделиране преди да сме направили задълбочен анализ на отделните аспекти, които трябва да превърнем в цифри, формули и взаимовръзки.
В процеса на работа пък или виждаме само онези показатели, които очакваме и искаме да видим, или сравнително лесно се изкушаваме да правим полезните, а не реалистичните допускания.
Всеки модел се прави с определена цел, но не бива тази цел да слага отпечатък върху модела, това го прави непълноценен инструмент за вземане на управленски решения. При създаването на финансов модел понякога се увличаме и ползваме прекалено сложни конструкции за прости неща, пропускаме да си “сверим часовника” с хората, които знаят повече от нас в конкретна област или с приложимите за индустрията ключови показатели. А когато започнем да анализираме информацията, която получаваме от модела, забравяме, че финансовият модел е само инструмент. Всеки модел съдържа набор от ограничения, които влияят върху интерпретацията на резултатите от него и определят неговото приложение.
Кои са елементите на работещия модел?
Конкретният набор от елементи на даден модел зависи от неговото предназначение. Обикновено финансовият модел съдържа следните елементи, които трябва да бъдат взети предвид: обобщена входяща информация, описание на направените допускания, времевите граници на отделните дейности и съществуващите обективни фактори.
Следва раздел с изчисления, който ползва информацията от входящите данни и направените предположения за периода на прогнозиране. Изчислените стойности се обобщават във финансови отчети, извеждат се определени инвестиционни параметри и други ключови показатели.
Защо моделирането е важно не само за финансистите, но и за мениджърите?
Процесът на финансово моделиране кара собственици и мениджъри да се вгледат в притежавания или управлявания от тях бизнес по съвсем различен начин и им дава качествено ново познаване на отделните дейности. Нерядко увереността, че боравим с известни променливи, с позната материя, се оказва изправена пред сериозно предизвикателство. Разработването на финансов модел е повод да навлезем наистина в дълбочина, след което ни се разкриват нови измерения и възможности.
В процеса на работа осмисляме истинските връзки и зависимости между отделните дейности, звена и функции, разбираме как всички елементи работят и си взаимодействат. И постепенно този подход и всички въпроси, които неизбежно си задаваме, за да създадем модела, повлияват начина ни на мислене, подаряват ни още една гледна точка, което винаги е ценна придобивка за добрите мениджъри и успешните собственици.
Запази своето място в работилницата по Финансово моделиране на преференциална цена с отстъпка от 100 лв. Регистрирай се в жълтото поле тук до 8 април с промо код Expert или по мейл на office@thebusinessinstitute.eu и телефон: +359 88 2924710.
Коментари